Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hıristiyan Kiliselerinin Karşılaştırılması

Dersin Kodu : FDB 788

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yapılan kilise tanımlarını ve kilisenin ortaya çıkış sürecini değerlendirir.
İsa döneminde işlevi ve toplumdaki yeri açısından kilise hakkında değerlendirmelerde bulunur. Önceki döneme kıyasla İsa sonrası dönemki gelişmeleri yorumlar.
Konstantin ve Hıristiyanlıkta din özgürlüğünün tanınması sürecini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder. Monofizit kiliseleri, tarihi kökenleri, ayırıcı özellikleri ve müntesip profilleri bağlamında kıyaslar.
Doğu-Batı kiliselerinin ayrılış sebeplerini ve bu ayrılışın gerçekleşme sürecini değerlendirir. Benzerlik ve farklılıkları dahilinde Doğu Ortodoks kilisesi ve Rus Ortodoks kilisesi analizleri yapar.
Protestanlığın ortaya çıkışı ve öncü karakter olarak Martin Luther hakkında değerlendirmeler yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hıristiyanlıktaki değişik teolojik yorumları anlamak, doğu ve batı kiliseleri arasındaki farklılık ve benzerliklere dikkat çekmek, değişik mezheplerin ortaya çıkışını değerlendirmek. Öğrencinin dönemleriyle birlikte kilise tarihini kavramasına yardımcı olmak ve bu konuda yapılacak ileri çalışmalara ışık tutmaktır.

Dersin İçeriği : Kilisenin tanımı, İsa dönemindeki işlevi ve tarihsel gelişimi konu edinilir. Ayrıca bu ders tarihsel süreçte ortaya çıkan ve Doğu - Batı kiliseleri olarak ayrılan kiliseleri ve bunların genel özelliklerini içerir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kilise: Tanımı ve Ortaya Çıkışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Hz. İsa ve Kilise Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 İsa’dan Sonraki Gelişmeler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Konstantin ve Hıristiyanlıkta Din Özgürlüğünün Tanınması Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 325 İznik Konsili’nden 451 Kadıköy konsiline Kadarki Gelişmeler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Monofizit Kiliseler: Süryani Kilisesi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Gregoryen Ermeni Kilisesi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav
9 Mısır Kıptî ve Habeş Kiliseleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Doğu-Batı Kiliselerinin Ayrılış Sebepleri ve Doğu-Batı Ayrılışının Gerçekleşmesi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Doğu Ortodoks Kilisesi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Rus Ortodoks Kilisesi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Katolik Kilisesi ve Reform Hareketi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Martin Luther ve Protestanlığın Doğuşu Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Diğer Protestan Kiliseler Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
16/17 Final Sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Kilise Tarihleri, Kadir Albayrak, Keldaniler ve Nasturiler, Kadir Albayrak, Bogomilizm ve Bosna Kilisesi, Yaşayan Dünya Dinleri, Hakan Olgun, Protestanlık. -Mehmet Aydın, Hıristiyan Genel Konsilleri ve II. Vatikan Konsili, Selçuk Üniverisitesi, 1991. -Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve ibadet, İstanbul, 2005. -Abdurrahman Küçük, Ermeni Kilisesi ve Türkler, Ankara, 2003. -Kürşat Demirci, Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi, İstanbul, 2005. -A. Hikmet Eroğlu, Doğu-Batı Kiliselerinin Ayrılış Sebepleri
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 4
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 5
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 3
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 4
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 157
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.28
Dersin AKTS Kredisi: 6