Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslami Türk Eğitim Tarihi

Dersin Kodu : FDB 762

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Medreselerde yapılan din eğitiminin temel özelliklerini açıklar.
Medreselerin din eğitimi ile birlikte hukuk eğitimi verdiklerini ayırt eder.
Tanzimat sonrasında kurulan mekteplerde din eğitimi alanındaki gelişmeleri değerlendirir.
Tanzimattan sonra yüksek din eğitimindeki gelişmeleri karşılaştırır.
Tanzimat sonrasında medreselerin ıslahını din eğitimi açısından değerlendirir.
Cumhuriyet döneminde din eğitimi anlayış ve uygulamalarındaki gelişmeleri açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslami Türk eğitim tarihini medreseden başlayarak günümüze kadar incelemek.

Dersin İçeriği : Medreselerin kurulduğu dönemden itibaren medreselerde yapılan din eğitiminin niteliği, Tanzimat´tan sonraki eğitimde modernleşmenin başladığı dönem ve Cumhuriyet yıllarındaki din eğitiminin niteliği ve geçirdiği aşamalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Medreselerin kurulmasının nedenleri Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
2 Karahanlı ve Selçuklu medreseleri Ergin, O. Nuri : Türk Maarif Tarihi I-IV, Eser Matbaası, İstanbul 1977. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
3 İlk dönem medreselerdeki bilim anlayışı Ergin, O. Nuri : Türk Maarif Tarihi I-IV, Eser Matbaası, İstanbul 1977. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
4 Osmanlı medreselerinin ilmi ve idari yapısı Yakuboğlu, Kenan: Osmanlı Medrese Eğitimi ve Felsefesi, Gökkubbe yay., İstanbul 2006. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
5 Medrese programları ve öğretim yöntemleri Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
6 Medrese öğretiminin amaçları ve din eğitimine katkısı Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
7 Medreselerin yetersizlikleri ve sonuçları Zengin, Z. Salih, “Osmanlı Medreselerindeki Gerilemenin Sebep ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme”, VD, Sayı: XXVI, Ankara1997, s. 401-409. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
8 Vize sınavı Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009, ss. 1-175. Yazılı sınav
9 Tanzimatta eğitimde modernleşme ve yeni eğitim sistemi Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
10 Tanzimatta mekteplerde din eğitiminin nitelikleri Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
11 Yüksek din eğitimindeki gelişmeler Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
12 Modernleşme döneminde medreseler ve din eğitimi Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
13 Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve sonrasında din eğitimi Zengin, Z. Salih : Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Hazırlanmasından Sonraki İlk Dönemde Uygulanışı ve Din Eğitimi, Dini Araştırmalar V, Sayı: 13, Mayıs-Ağustos 2002, s. 81-106. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
14 Çok partili dönemde din eğitimindeki gelişmeler Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-137. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
15 1982 yılı sonrasında din eğitimindeki gelişmeler Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-137. Düz anlatım, tartışma, soru cevap
16/17 Final sınavı Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009; Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004; Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-137. Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ergin, O. Nuri : Türk Maarif Tarihi I-IV, Eser Matbaası, İstanbul 1977.
 Uzunçarşılı, İ. Hakkı : Osmanlı Devleti´nin İlmiye Teşkilatı, TTK Basımevi, Ankara 1988.
 Zengin, Z. Salih : II. Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitim, Akçağ Yay., Ankara 2002.
 Zengin, Z. Salih : Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Hazırlanmasından Sonraki İlk Dönemde Uygulanışı ve Din Eğitimi, Dini Araştırmalar V, Sayı: 13, Mayıs-Ağustos 2002, s. 81-106.
 Zengin, Z. Salih, “Osmanlı Medreselerindeki Gerilemenin Sebep ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme”, VD, Sayı: XXVI, Ankara1997, s. 401-409.
 Yakuboğlu, Kenan: Osmanlı Medrese Eğitimi ve Felsefesi, Gökkubbe yay., İstanbul 2006.
 Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004.
 Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009.
 Baltacı, Cahit : XV. XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri, İrfan Matbaası, İstanbul 1976.
 Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-138.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 3 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 4
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 2
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 3
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 3
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 2
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 4
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 3
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 2
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 8 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6