|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslami Türk Eğitim Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 762 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Medreselerde yapılan din eğitiminin temel özelliklerini açıklar. Medreselerin din eğitimi ile birlikte hukuk eğitimi verdiklerini ayırt eder. Tanzimat sonrasında kurulan mekteplerde din eğitimi alanındaki gelişmeleri değerlendirir. Tanzimattan sonra yüksek din eğitimindeki gelişmeleri karşılaştırır. Tanzimat sonrasında medreselerin ıslahını din eğitimi açısından değerlendirir. Cumhuriyet döneminde din eğitimi anlayış ve uygulamalarındaki gelişmeleri açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslami Türk eğitim tarihini medreseden başlayarak günümüze kadar incelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Medreselerin kurulduğu dönemden itibaren medreselerde yapılan din eğitiminin niteliği, Tanzimat´tan sonraki eğitimde modernleşmenin başladığı dönem ve Cumhuriyet yıllarındaki din eğitiminin niteliği ve geçirdiği aşamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Medreselerin kurulmasının nedenleri |
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
2 |
Karahanlı ve Selçuklu medreseleri |
Ergin, O. Nuri : Türk Maarif Tarihi I-IV, Eser Matbaası, İstanbul 1977. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
3 |
İlk dönem medreselerdeki bilim anlayışı |
Ergin, O. Nuri : Türk Maarif Tarihi I-IV, Eser Matbaası, İstanbul 1977. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
4 |
Osmanlı medreselerinin ilmi ve idari yapısı |
Yakuboğlu, Kenan: Osmanlı Medrese Eğitimi ve Felsefesi, Gökkubbe yay., İstanbul 2006. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
5 |
Medrese programları ve öğretim yöntemleri |
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
6 |
Medrese öğretiminin amaçları ve din eğitimine katkısı |
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
7 |
Medreselerin yetersizlikleri ve sonuçları |
Zengin, Z. Salih, “Osmanlı Medreselerindeki Gerilemenin Sebep ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme”, VD, Sayı: XXVI, Ankara1997, s. 401-409. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
8 |
Vize sınavı |
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009, ss. 1-175. |
Yazılı sınav |
|
9 |
Tanzimatta eğitimde modernleşme ve yeni eğitim sistemi |
Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
10 |
Tanzimatta mekteplerde din eğitiminin nitelikleri |
Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
11 |
Yüksek din eğitimindeki gelişmeler |
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
12 |
Modernleşme döneminde medreseler ve din eğitimi |
Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
13 |
Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve sonrasında din eğitimi |
Zengin, Z. Salih : Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Hazırlanmasından Sonraki İlk Dönemde Uygulanışı ve Din Eğitimi, Dini Araştırmalar V, Sayı: 13, Mayıs-Ağustos 2002, s. 81-106. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
14 |
Çok partili dönemde din eğitimindeki gelişmeler |
Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-137. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
15 |
1982 yılı sonrasında din eğitimindeki gelişmeler |
Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-137. |
Düz anlatım, tartışma, soru cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009; Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004; Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed: Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-137. |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergin, O. Nuri : Türk Maarif Tarihi I-IV, Eser Matbaası, İstanbul 1977.
Uzunçarşılı, İ. Hakkı : Osmanlı Devleti´nin İlmiye Teşkilatı, TTK Basımevi, Ankara 1988.
Zengin, Z. Salih : II. Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitim, Akçağ Yay., Ankara 2002.
Zengin, Z. Salih : Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Hazırlanmasından Sonraki İlk Dönemde Uygulanışı ve Din Eğitimi, Dini Araştırmalar V, Sayı: 13, Mayıs-Ağustos 2002, s. 81-106.
Zengin, Z. Salih, “Osmanlı Medreselerindeki Gerilemenin Sebep ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme”, VD, Sayı: XXVI, Ankara1997, s. 401-409.
Yakuboğlu, Kenan: Osmanlı Medrese Eğitimi ve Felsefesi, Gökkubbe yay., İstanbul 2006.
Zengin, Z. Salih : Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi, MEB Yay. İstanbul 2004.
Zengin, Z. Salih : Medreseden Darülfünuna Türkiye´de Yüksek Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, Adana 2009.
Baltacı, Cahit : XV. XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri, İrfan Matbaası, İstanbul 1976.
Yürük, Tuğrul : “İlk ve Ortaöğretimde Din Öğretimi: Din dersleri”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed:
Recai Doğan- Remziye Ege, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 105-138.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
2 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
3 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
2 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
2 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
8 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|