|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yahudiliğin Doğuşu ve Gelişimi |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 744 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yahudilik hakkında uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olur. Konu ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır. Yahudi tarihini ve Yahudi teolojisine dair bilgileri kendi kaynaklarından araştırır. Yahudiliği daha iyi anlamak ve açıklamak için din bilimlerinde kullanılan çeşitli yöntemleri kullanır. Doğru ve yeterli bilgi için bilişim ve iletişim teknolojisini üst düzeyde kullanmaya ilâveten araştırmalarını Batı ülkelerinde veya İsrail’de sürdürebilir. Yahudi inanç ve uygulamalarını sistematik olarak değerlendirir. Yahudilik konusunda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilir. Yahudi teolojisini diğer Samî dinlerin teolojileriyle karşılaştırabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yahudiliğin doğuşu, gelişimi, dönüşümü ve tarihsel safhaları hakkında derinlemesine bilgi vermek ve Yahudi tarihi ve inançlarına dair bilgileri özümseme, Yahudi din ve dünya görüşünü kavrayabilme; buradan hareketle diğer dinleri de bilimsel olarak tanıyıp değerlendirebilme.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders tüm yönleriyle Yahudiliği akademik düzeyde ele alır. Bu yönler kısaca, Yahudiliğin doğuşu, tarihsel gelişimi, teolojisi, mezhepleri, ritüel uygulamaları ve inanç boyutu başlıkları altında değerlendirilebilir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yahudilik hakkında genel bilgi
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Eski Ahit ve Yahudilik |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve okuma |
|
3 |
Yahudi peygamberleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Yahudiliğin doğduğu coğrafya ve politik etkiler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
İlk dönem Yahudi mezhepleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Sürgünler ve Yahudilik |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Filistin bölgesi ve Yahudilik |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Ortaçağ Yahudi Mezhepleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
Yahudilik ve Avrupa |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Müslümanlarla Yahudiler Arasındaki İlişkiler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Yahudi Mesihçiliği |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Son dönem Yahudi Mezhepleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Yahudilik ve Modern dönemler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Sonuç ve değerlendirme |
Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı |
Tartışma ve Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Abdurrahman Küçük-Günay Tümer, Dinler Tarihi, Yahudilikte Kavram ve Değerler, Yahudiliği Anlamak, İsmail Taşpınar, Duvarın Öteki Yüzü, Hayrullah Örs, Musa ve Yahudilik, Sigmund Freud, Musa ve Tektanrıcılık, Yahudilik Ansiklopedisi (3 Cilt), Kitabı Mukaddes.
- Dan ve Lawinia Cohn-Sherbok, Yahudiliğin Kısa Tarihi, çev. Bilal Baş, İstanbul 2010.
- Michael Brenner, Kısa Yahudi Tarihi, çev. Sevinç Altınçekiç, İstanbul 2011.
- Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, İstanbul 2008.
- Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, İstanbul 2002.
- Baki Adam, Yahudi ve Hıristiyanlık Açısından Diğer Dinler, İstanbul 2002.
- Yaşar Kutluay, İslâm ve Yahudi Mezhepleri, Ankara 1965.
- A.Hikmet Eroğlu, Osmanlı Devleti’nde Yahudiler, Ankara 1997.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
5 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
5 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
3 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|