|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğu ve Batı Kiliseleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 742 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yapılan kilise tanımlarını ve kilisenin ortaya çıkış sürecini değerlendirir. İsa döneminde işlevi ve toplumdaki yeri açısından kilise hakkında değerlendirmelerde bulunur. Önceki döneme kıyasla İsa sonrası dönemki gelişmeleri yorumlar. Konstantin ve Hıristiyanlıkta din özgürlüğünün tanınması sürecini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder. Monofizit kiliseleri, tarihi kökenleri, ayırıcı özellikleri ve müntesip profilleri bağlamında kıyaslar. Doğu-Batı kiliselerinin ayrılış sebeplerini ve bu ayrılışın gerçekleşme sürecini değerlendirir. Benzerlik ve farklılıkları dahilinde Doğu Ortodoks kilisesi ve Rus Ortodoks kilisesi analizleri yapar. Reform hareketi ve Katolik kilisesi arasındaki karşılıklı ilişkiyi değerlendirir. Protestanlığın ortaya çıkışı ve öncü karakter olarak Martin Luther hakkında değerlendirmeler yapar. Kilise tarihinin önemli noktalarını ve bunların bugünkü kiliseye etkilerini yorumlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hıristiyanlıktaki değişik teolojik yorumları anlamak, doğu ve batı kiliseleri arasındaki farklılık ve benzerliklere dikkat çekmek, değişik mezheplerin ortaya çıkışını değerlendirmek. Öğrencinin dönemleriyle birlikte kilise tarihini kavramasına yardımcı olmak ve bu konuda yapılacak ileri çalışmalara ışık tutmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kilisenin tanımı, İsa dönemindeki işlevi ve tarihsel gelişimi konu edinilir. Ayrıca bu ders tarihsel süreçte ortaya çıkan ve Doğu - Batı kiliseleri olarak ayrılan kiliseleri ve bunların genel özelliklerini içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hıristiyanlığın doğuşu |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Havariler dönemi
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Kilise babaları dönemi
|
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve okuma |
|
4 |
İlk yüzyıllardaki kristolojik ve mariyolojik tartışmalar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma ve anlatım |
|
5 |
Heretiklerin ortaya çıkışı ve nedenleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Okuma ve tartışma |
|
6 |
Konsiller ve Hıristiyanlık |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Doğu Batı ayrışması ve 1054 yılı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve okuma |
|
8 |
Hıristiyanlık içi misyonerlik faaliyetleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve okuma |
|
9 |
Arasınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Mezhep ve din çatışmaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Hıristiyanlığın modern dönemde uğradığı değişiklikler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Doğu ve Batı Hıristiyanlığının farklı ve benzer yönleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Karşılaştırma ve anlatım |
|
13 |
Protestanlığın ortaya çıkışı ve etkileri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Ortodoks Kiliseler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Son dönemdeki karşılıklı ilişkiler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kilise Tarihleri, Kadir Albayrak, Keldaniler ve Nasturiler, Kadir Albayrak, Bogomilizm ve Bosna Kilisesi, Yaşayan Dünya Dinleri, Hakan Olgun, Protestanlık.
-Mehmet Aydın, Hıristiyan Genel Konsilleri ve II. Vatikan Konsili, Selçuk Üniverisitesi, 1991.
-Ahmet Güç, Dinlerde Mabed ve ibadet, İstanbul, 2005.
-Abdurrahman Küçük, Ermeni Kilisesi ve Türkler, Ankara, 2003.
-Kürşat Demirci, Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi, İstanbul, 2005.
-A. Hikmet Eroğlu, Doğu-Batı Kiliselerinin Ayrılış Sebepleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
4 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
4 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
4 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
4 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
4 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|