Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din Psikolojisinde Metot Meselesi

Dersin Kodu : FDB 724

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK
Doç.Dr. ASIM YAPICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimsel araştırma metodlarını tanır
Metodun önemini kavrar
Din psikolojisindeki metodik sorunları bilir
Din psikolojisi araştırmalarında kullanılan metodları bilir ve uygular
Bir araştırmayı planlayabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilimsel bilgi ile bilimsel olmayan bilginin farkını kavramak. Din psiklojisi araştırmalarında bilimsel yöntemi kullanabilmek.

Dersin İçeriği : Temel kavramlar: Bilgi, bilimsel bilgi, metot, yöntem, araştırma . Bilimsel bilginin yapısı ve özellikleri. Nicel araştırma yöntemi. Nitel araştırma yöntemleri. Din psikolojisinde nicel ve nitel yöntemlerin kullanılması. Nicel ve nitel yöntemlerin avantajları ve dezavantajları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim, bilimsel bilgi, yöntem ve teknik kavramlarının tartışılması Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
2 Bilimsel araştırmanın yapısı 1 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
3 Bilimsel araştırmanın yapısı 2 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
4 Bilimsel araştırma yöntemleri 1: Nicel Yöntem Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
5 Bilimsel araştırma yöntemleri 2: Nitel Yöntem Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
6 Nicel ve nitel yöntemin karşılaştırılması Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
7 Ara sınav Ders kitabındaki ilgili konuların tekrarı Yazılı Sınav
8 Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 1 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
9 Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 2 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
10 Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 3 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
11 Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 4 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı
12 Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 1 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
13 Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 2 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
14 Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 3 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
15 Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 4 Ders kitabındaki ilgili konular Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap
16/17 Final Sınavı Ders kitabındaki ilgili konuların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kayıklık, H. (2011). Din Psikolojisi. Adana: Karahan Kitabevi.
 Arık, İ. A. (1998). Psikolojide bilimsel yöntem. İstanbul: Çantay Kitabevi.
 Yapıcı, A. (2004b). Din bilimleri alanında yapılan empirik çalışmalarda karşılaşılan metodolojik bir problem: Ölçek mi olguyu, olgu mu ölçeği oluşturmakta? Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (1), 85-118.
 Yavuz, K. (1986). Din Psikolojisinde Metod Meselesi ve Yeni Gelişmeler, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7, 153-185
 Büyüköztürk, Ş. (2010), "Bilimsel Araştırma Yöntemleri", Ankara: Pegem Akademi Yay.
 Kuş, E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri: Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık
Diğer Kaynaklar  Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 3 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 1
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 1
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 5
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 3
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 4
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 2
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 5
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 5
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 5
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 5
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 13 39
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 145
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.8
Dersin AKTS Kredisi: 6