|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Din Psikolojisinde Metot Meselesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 724 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK Doç.Dr. ASIM YAPICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel araştırma metodlarını tanır Metodun önemini kavrar Din psikolojisindeki metodik sorunları bilir Din psikolojisi araştırmalarında kullanılan metodları bilir ve uygular Bir araştırmayı planlayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilimsel bilgi ile bilimsel olmayan bilginin farkını kavramak.
Din psiklojisi araştırmalarında bilimsel yöntemi kullanabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar: Bilgi, bilimsel bilgi, metot, yöntem, araştırma .
Bilimsel bilginin yapısı ve özellikleri.
Nicel araştırma yöntemi.
Nitel araştırma yöntemleri.
Din psikolojisinde nicel ve nitel yöntemlerin kullanılması.
Nicel ve nitel yöntemlerin avantajları ve dezavantajları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilim, bilimsel bilgi, yöntem ve teknik kavramlarının tartışılması |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Bilimsel araştırmanın yapısı 1 |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Bilimsel araştırmanın yapısı 2
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Bilimsel araştırma yöntemleri 1:
Nicel Yöntem |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
Bilimsel araştırma yöntemleri 2:
Nitel Yöntem |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Nicel ve nitel yöntemin karşılaştırılması |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Ara sınav
|
Ders kitabındaki ilgili konuların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 1
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
9 |
Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 2
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 3
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Din psikolojisi araştırmalarında nicel yöntem 4
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı |
|
12 |
Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 1
|
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 2 |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 3 |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
15 |
Din psikolojisi araştırmalarında nitel yöntem 4 |
Ders kitabındaki ilgili konular |
Beyin fırtınası, tartışma, konu anlatımı, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
Ders kitabındaki ilgili konuların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kayıklık, H. (2011). Din Psikolojisi. Adana: Karahan Kitabevi.
Arık, İ. A. (1998). Psikolojide bilimsel yöntem. İstanbul: Çantay Kitabevi.
Yapıcı, A. (2004b). Din bilimleri alanında yapılan empirik çalışmalarda karşılaşılan metodolojik bir problem: Ölçek mi olguyu, olgu mu ölçeği oluşturmakta? Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (1), 85-118.
Yavuz, K. (1986). Din Psikolojisinde Metod Meselesi ve Yeni Gelişmeler, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7, 153-185
Büyüköztürk, Ş. (2010), "Bilimsel Araştırma Yöntemleri", Ankara: Pegem Akademi Yay.
Kuş, E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri: Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
1 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
1 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
5 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
2 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
5 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
5 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
5 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
13 |
39 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 145 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|