|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dinler Tarihi Metodolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FDB 747 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genel olarak din bilimleri ve özel olarak dinler tarihi alanında ileri düzeyde bilgi sahibi olur. Dinler Tarihi’nin Batılı öncülerini tanır, temel bilgi ve yaklaşımlarını kavrar. Dinler Tarihi’nin meselelerine modern yöntemlerle problematik olarak yaklaşmayı başarır. Batılı dinler tarihçilerinin temel yaklaşımlarını özümseyerek alanıyla ilgili özgün çalışmalar ortaya koyabilir.. Batılı araştırmacıların farklı yaklaşımlarını birbiriyle karşılaştırabilir veya bütüncü bir bakışla uzlaştırabilir. Dinler Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası organizasyonlara katılarak, kuruluşlara üye olarak alanına katkıda bulunabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dinler Tarihi bilimi, din felsefesi, psikoloji, sosyoloji, antropoloji, tarih ve teoloji gibi pek çok bilim dalı tarafından incelenen mevzuları konu edinir. Dinler Tarihi disiplininin sorunu ise, az önce saydığımız disiplinlere yardım eden ikincil bir disiplin gibi algılanmasıdır, halbuki Dinler tarihi bağımsız ve kendine has yöntemleri olan ve bu ortak konularda eşsiz katkılar sunan bir disiplindir. Bu dersin amacı da Dinler Tarihini bağımsız bir disiplin olarak ele alıp incelemek ve kendisine has metodunu ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, Batı’da modern bir disiplin olarak Dinler Tarihi’nin kuruluş ve gelişim sürecini kavrama, öncüler ve yöntemlerine dair bilgileri özümseme; buradan hareketle günümüz din araştırmalarında aynı yöntemleri uygulayabilme veya yeni bakış açısı geliştirebilmeyi kapsar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal bilimler ve doğa bilimleri arasında metot tartışmaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Bir disiplin olarak dinler tarihinin ortaya çıkışı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Dinler tarihinin metodu ve konusu |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Diğer sosyal bilimlerle ortak ve farklı metotlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Batılı dinler tarihçileri ve metodoloji denemeleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Doğuda ve Türkiye´de metodoloji çalışmaları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Dinler Tarihi ve hermönetik |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Dinler tarihi ve din fenomenolojisi ilişkisi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma ve karşılaştırma |
|
10 |
Yöntemin belirlenmesi ve çalışmalara etkisi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Değişen ve gelişen metotlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Dinler tarihinin metoduyla ilgili okumalar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Dinleri anlamada metodun katkısı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Metottan çalışmaya ya da çalışmadan metoda geçiş |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Sonuç ve değerlendirme |
Bütün Konuların Genel Bir Tekrarı |
Tartışma ve Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Dinler Tarihinde Metodoloji Denemeleri, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Joachim Wach, Dinler Tarihi, ve makaleler
- Batı’da Din Çalışmaları, der. ve çev. Ömer M.Alper, Istanbul 2002.
- Frithjof Schuon, Dinlerin Aşkın Birliği, çev. Yavuz Keskin, Istanbul 1992.
Mircea Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu, çev. Mehmet Aydin, Ankara 1990. -
- Mircea Eliade, Şamanizm, çev. Ismet Birkan, Ankara 1999.
- Constantin Tacou, Din ve Fenomenoloji, çev. Havva Köser, Istanbul 2000.
- Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Istanbul 2007. -
Dinler Tarihinde Metodoloji Denemeleri, ed. Mehmet Aydın, Konya 2003.
Ramazan Adibelli, M. Eliade ve Din: M. Eliade’nin Din Bilimi Çalişmalarının Metodolojik Açıdan Değerlendirilmesi, Istanbul 2011. -
David Berliner - Learning Religion (Methodology & History in Anthropology) (Methodology and History in Anthropology); Berghahn Books (November 25, 2008)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. |
4 |
|
2 |
Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. |
5 |
|
3 |
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. |
5 |
|
4 |
Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. |
4 |
|
5 |
Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. |
5 |
|
6 |
Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. |
4 |
|
7 |
Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. |
5 |
|
8 |
Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. |
4 |
|
9 |
Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. |
5 |
|
10 |
Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. |
5 |
|
11 |
Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|