Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Din ve Kimlik

Dersin Kodu : FDB 737

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK
Doç.Dr. ASIM YAPICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Din, dindarlık, kimlik, alt kimlik, üst kimlik, bireysel kimlik ve sosyal kimlik kavramlarını tanımlar.
Kimlik oluşum sürecini bilir.
Dinsel kimliğin oluşum sürecini açıklar.
Dini kimlik, kültür ve kişilik ilişkisini tartışabilir.
Dinin, sosyal kimliği koruyucu olduğunu bilir.
Dinsel kimliğin dinsel hayat üzerindeki etkilerini bilir.
Bireyin değer sistemi ile kimlik algısı arasındaki ilişkiyi tartışır.
Dinsel kimliğin din dışı değerlerle ilişkisini tartışır.
Farklı kimliklere karşı hoşgörülü olmayı öğrenir, bunu davranışlarında gösterir.
Yapacağı araştırmalarda objektif davranır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kimlik, kültür ile kişilik arasındaki ilişkileri açıklamak. Kimlik ile dindarlık, kimlik ile değerler arasındaki ilişkiyi açıklamak. Dinsel kimliğin oluşum sürecini açıklamak. Kimlik araştırmalarında objektif olmayı başarmak.

Dersin İçeriği : Kimlik, alt kimlik, üst kimlik, bireysel kimlik, sosyal kimlik, kimlik oluşum teorileri, kimlik oluşumunu besleyen faktörler, dini kimliğin oluşum süreci, dini kimliğin bireysel ve sosyal davranışlara etkisi, dini gruplar arası ilişkiler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Din, Dindarlık, Kimlik, Alt kimlik, Üst Kimlik, Bireysel Kimlik ve Sosyal Kimlik Kavramları Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kimliğin Oluşumu ile İlgili Kuramsal Yaklaşımlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Dinsel Kimliğin Oluşum Süreci 1 Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Dinsel Kimlik ve Kültür Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Dinsel Kimliğin Kültür ve Kişilikle İlişkisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Dinsel Kimliğin Bireysel Davranışlar Üzerindeki Etkisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Dinsel Kimliğin Bireysel Davranışlar Üzerindeki Etkisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav
9 Dinsel Kimliğin Sosyal Davranışlar Üzerindeki Etkisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Dinsel Kimliğin Dinsel Hayat Üzerindeki Etkileri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Dinsel Kimlik ve Gruplar Arası İlişkiler 1 Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Müslüman Kimliğinin Algılanma Biçimleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Alt Dini Kimliklerin Algılanması Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Çapraz Kategorizasyon Süreci ve Kimlik Algısı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Aktüel Sorunlar ve Genel Değerlendirme Önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar Beyin fırtınası, tartışma
16/17 Final Sınavı Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bilgin, N. (1996). İnsan İlişkileri ve Kimlik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
 Yapıcı A. (2004). Din-kimlik ve önyargı: Biz ve onlar. Adana: Karahan Kitabevi
 Yapıcı, A. & Zengin, Z. S., (2003), “İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları üzerine psikolojik bir araştırma, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (4), 173-206
 Berger, P. L. (1993). Dinin sosyal gerçekliği (Çev. A. Çoşkun). İstanbul: İnsan Yayınları.
 Taştan, V. (1996). Değişim Sürecinde Kimlik ve Din: Kayseri’den Yurt Dışına İşçi Göçü Olayının Kültürel Boyutu. Kayseri: Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
 Saydam, B. M. (1997). Deli Dumrul’un Bilinci: Türk-İslam Ruhu Üzerine Bir Kültür Psikolojisi Denemesi. İstanbul: Metis Yayınları.
 Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Basım-Yayım.
 Hortaçsu, N. (1998). Grup İçi ve Gruplar Arası Süreçler. Ankara: İmge Kitabevi.
 Arkonaç, S. A. (1993). Grup İlişkileri. İstanbul: Alfa Basım-Yayım Dağıtım.
 Arkonaç, S. A. (1998). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Alfa Basım-Yayım Dağıtım.
 Schmid, L. (2003). Anlam ve değer kaynağı olarak dini inanç (Çev. A. Baha-dır). Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 16, 181-201.
 Yapıcı, A. (2006), “Algısal açıdan müslüman kimliği ve dindarlık”, Ü. Günay & C. Çelik (Ed.)”, Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde (ss. 206-258), Adana, Karahan Yayınları
 Kayıklık, H. (2006a). Değişen dünyada birey, din ve dindarlık. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.). Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi içinde (ss. 157-174). Adana: Karahan Yayınları.
 Bacanlı, H. (1997). Türk ve Müslüman kavramları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Nuri Bilgin (Yay. Haz.), Cumhuriyet Demokrasi ve Kimlik içinde (ss. 399-408), İstanbul: Bağlam Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Çamuroğlu, R. (1994). Günümüz Aleviliğinin Sorunları. İstanbul: Ant Yayınları.
 Ünal, C. (1981). Genel Tutumların veya Değerlerin Psikolojisi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Yayınları.
 Meşe, G. (1997). Yaşam stilleri ve kolektif kimlik. Nuri Bilgin (Yay. Haz.), Cumhuriyet Demokrasi ve Kimlik içinde (ss. 431-438), İstanbul: Bağlam Yayınları.
 Köylü, M. (2001). Dinsel dışlayıcılık (ekslusivizm). C. Sadık Yaran (Ed.), İslam ve Öteki: Dinlerin Doğruluk Kurtarıcılık ve Birarada Yaşama Sorunu içinde (ss. 29-65), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
 Hodgson, M. G. S. (1993). İslâm’ın Serüveni: Bir dünya medeniyetinde tarih ve bilinç I, (Çev. İ. Akyol, S. Demirci ve ark.), İstanbul: İz Yayınları.
 Tezcan, M. (1997). Türk Kişiliği ve Kültür Kişilik İlişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
 Türkdoğan, O. (1995). Alevi Bektaşi Kimliği: Sosyo-Antropolojik Araştırma. İstanbul: Timaş Yayınları
 Bacanlı, H. (1997). Sosyal ilişkilerde benlik. Kendini ayarlamanın psikolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
 Burger, J. M. (2006). Kişilik (Çev. İ. D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
 Troll, C. (1998). Hristiyanlık ve İslamdaki dinler arası diyaloga kapalı düşünce tutumlar ve bunları aşmanın yolları: Bir Müslüman Hıristiyan seminerindeki tartışmalar için bazı düşünceler. Kültürler Arası Diyalog Sempozyumu içinde (ss. 147-157), İstanbul. İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Yayınları.
 Hogg, M. (1997). Sosyal Psikolojik Açıdan Grupta Bütünleşme. (Çev., A. Mavili-Aktaş), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
 Ayata, A. G. (1997). Kentsel Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve etnik kimlik: Alevîler ve soydaşları örneği. Nuri Bilgin (Yay. Haz.), Cumhuriyet Demokrasi ve Kimlik içinde (ss. 197-205), İstanbul: Bağlam Yayınları.
 Emmons, R. A. (2005). Kişilik psikolojisinde dinin önemi üzerine bir giriş (Çev. M. Koç). Tabula Rasa: Felsefe-Teoloji 5 (14), 151-166.
 Glock, C. Y. (1998). Dindarlığın boyutları üzerine (Çev., M. E. Köktaş), Y. Aktay, M. E. Köktaş (Der.), Din Sosyolojisi içinde (ss. 252-274). An-kara: Vadi Yayınları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 2 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 5
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 5
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 2
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 2
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 2
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 4
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 2
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 2
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 4
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 156
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.24
Dersin AKTS Kredisi: 6