Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Arap Dilinde Lehçeler

Dersin Kodu : TİB 780

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Farklı konuşma dilleri ile lehçelerin öğretilmesi. Ülkelere göre Arapçanın farklılaşması ve lehçelerin mukayese edilmesi. Harflerin çıkış yerlerinin farklılık göstermesi ve bu harfler ile telaffuzlarının öğretilmesi.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arap dili lehçelerinin öğrenmek. Bölgeler arası dil kullanım farklılıklarının belirlemek. Aynı dil içerisinde farklı lehçelerin oluşmasının sosyal, coğrafi kültürel sebeplerin etkilerinin tesp etmek. Arap Dili lehçelerinin fonetiğini öğrenmek. Ülkeler arası farklı Arapça konuşmalarını kavramak. Aynı bölgede aynı dilin farklı ses yapısını öğrenmek.

Dersin İçeriği : Fusha/Resmi ve Amice/Halk Arapçası. Kuran Arapçası. Medya dili. Film ve dizi dili. Şam lehçeleri. Arap yarımadası lehçeleri. Körfez ülkeleri lehçeleri. Afrika Arapçası ve lehçeleri. Arapçanın fonetik özellikleri. Zaman içerisinde fonetik değişimleri.

Dersin Dili : Arapça

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Luğa Fusha (Resmi/Yazı dili) Makale metni ile TV haber metni çözümlemesi Lectures and sampling
2 Luğa Amiyye (Halk/Konuşma dili) Arapça Film çözümlemesi Lectures and sampling
3 Fusha ve Amiyye farklılıkları Ses farklılıkları örnekleri Lectures and sampling
4 Fusha ve Amiyye farklılıkları Gramer farklılıkları Lectures and sampling
5 Kuran´dan örnek cümleler Bir kısa sure tahlili Analysis
6 Mahalli dil oluşumları Suriye örneği Lectures and sampling
7 Dilin kendi içinde farklılaşması Klasik ve modern Arapça Lectures and sampling
8 Ara sınav Tekrar ara sınav
9 Arap Yarımadasındaki lehçeler Suudi Arabistan örneği Lectures and sampling
10 Şam bölgesi lehçeleri Suriye örneği Lectures and sampling
11 Körfez Ülkeleri Arap lehçeleri Umman örneği Lectures and sampling
12 Afrika Arapçası ve lehçeleri Fas örneği Lectures and sampling
13 Ses farklılaşmaları Halk dilinde bulunan farklı sesler Lectures and sampling
14 Yazı (medya) dili ve konuşma dili Gazetelerden örnek makaleler Lectures and sampling
15 Türkiye´de yaşayan Araplar ve konuştukları lehçelerden örnekler Adana ve Mardin örneği Lectures and sampling
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Tekrar final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Dirasat Fi´l-Lehecat, C. Niston, Ter. Ahmet M. Dubeyb Furuk Luğaviyye, el-Askeri Lehecat el-Arabiyye ve Alakatuha bi´l-Luğati´l-Arabiyye el-Fusha, Muhammed Şefiuddin
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 0
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 0
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 0
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 6 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6