Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mukayeseli Hadis Şerhleri I

Dersin Kodu : TİB 775

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadislerin doğru anlaşılma problemi hakkındaki bilgi birikimini listeler.
Şerh geleneğinin ortaya çıkış seyri ve nedenlerini ayırt eder.
Meşhur hadis şerhleri ve şarihleri hakkındaki literatürü sınıflandırır.
Geçmişten günümüze ortaya çıkan hadis problemlerine çözüm üretir.
Geçmişten günümüze şerhlere olan ihtiyacı analiz eder ve bugün için gerekli olan çalışmaların alt yapısını kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadislerin doğru anlaşılması ve yorumlanmasında takip edilmesi gereken usul ve esasları belirlemek.

Dersin İçeriği : Şerh, şerhe olan ihtiyaç, hadisin hadisle şerhi, Hz. Peygamber´den şerh örnekleri, sahabeden şerh örnekleri, ilk hadis şerhleri, Hattabi ve şerhçiliği, Buhari şerleri, Müslim şerhleri, Ebu Davud şerhleri, Tirmizi şerhleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakultesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Şerh ihtiyacının ortaya çıkışı Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
2 Hz. Peygamberin Kuran´ı açıklama ve yorumlama usulü Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
3 İlk ortaya çıkan şerhler ve Hattabi´nin şerh edebiyatındaki yeri ve önemi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
4 Buhari´nin Sahih´i üzerine yapılmış şerhler ve özellikleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
5 Müslim´in Minhac´ı ve diğer meşhur Müslim şerhleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
6 Ebu Davud´un Sünen´inin şerhleri ve özellikleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
7 Tirmizi´nin Sünen´i üzerine yapılan şerh çalışmaları ve özellikleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
9 Nesai´nin Sünen´i üzerine yapılan şerhler ve özellikleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
10 Şerhus-Sünne ve özellikleri, hadis şerh edebiyatındaki yeri ve önemi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
11 Fethul-Bari ve Umdetul-kari´nin benzer ve farklı yönleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
12 İrşadus-sari´nin hadis şerh edebiyatındaki yeri ve önemi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
13 Riyazus-salihin üzerine yapılan şerhler ve özellikleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
14 Günümüz hadis şerhçiliğnin problemleri ve çözüm yolları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma
15 Şerh edebiyatının hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasındaki başarısı Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru cevap, Araştırma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı
Diğer Kaynaklar  Mücteba Uğur, Hadis İlimleri Edebiyatı
 İbn Hacer, Fethu´l-Bari
 Bedreddin Ayni, Umdetu´l-kari
 Kastallani, İrşadu´s-sari
 Nevevi, Minhac
 Seharenfuri, Bezlu´l-mechud
 Azimabadi, Avnul-Ma´bud
 Mübarekfuri, Tuhfetu´l-ahfezi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 2 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 1
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 5
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 143
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.72
Dersin AKTS Kredisi: 6