|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mukayeseli Hadis Şerhleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 775 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hadislerin doğru anlaşılma problemi hakkındaki bilgi birikimini listeler. Şerh geleneğinin ortaya çıkış seyri ve nedenlerini ayırt eder. Meşhur hadis şerhleri ve şarihleri hakkındaki literatürü sınıflandırır. Geçmişten günümüze ortaya çıkan hadis problemlerine çözüm üretir. Geçmişten günümüze şerhlere olan ihtiyacı analiz eder ve bugün için gerekli olan çalışmaların alt yapısını kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadislerin doğru anlaşılması ve yorumlanmasında takip edilmesi gereken usul ve esasları belirlemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Şerh, şerhe olan ihtiyaç, hadisin hadisle şerhi, Hz. Peygamber´den şerh örnekleri, sahabeden şerh örnekleri, ilk hadis şerhleri, Hattabi ve şerhçiliği, Buhari şerleri, Müslim şerhleri, Ebu Davud şerhleri, Tirmizi şerhleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakultesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Şerh ihtiyacının ortaya çıkışı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
2 |
Hz. Peygamberin Kuran´ı açıklama ve yorumlama usulü |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
3 |
İlk ortaya çıkan şerhler ve Hattabi´nin şerh edebiyatındaki yeri ve önemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
4 |
Buhari´nin Sahih´i üzerine yapılmış şerhler ve özellikleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
5 |
Müslim´in Minhac´ı ve diğer meşhur Müslim şerhleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
6 |
Ebu Davud´un Sünen´inin şerhleri ve özellikleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
7 |
Tirmizi´nin Sünen´i üzerine yapılan şerh çalışmaları ve özellikleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
9 |
Nesai´nin Sünen´i üzerine yapılan şerhler ve özellikleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
10 |
Şerhus-Sünne ve özellikleri, hadis şerh edebiyatındaki yeri ve önemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
11 |
Fethul-Bari ve Umdetul-kari´nin benzer ve farklı yönleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
12 |
İrşadus-sari´nin hadis şerh edebiyatındaki yeri ve önemi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
13 |
Riyazus-salihin üzerine yapılan şerhler ve özellikleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
14 |
Günümüz hadis şerhçiliğnin problemleri ve çözüm yolları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
15 |
Şerh edebiyatının hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasındaki başarısı |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru cevap, Araştırma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Mücteba Uğur, Hadis İlimleri Edebiyatı
İbn Hacer, Fethu´l-Bari
Bedreddin Ayni, Umdetu´l-kari
Kastallani, İrşadu´s-sari
Nevevi, Minhac
Seharenfuri, Bezlu´l-mechud
Azimabadi, Avnul-Ma´bud
Mübarekfuri, Tuhfetu´l-ahfezi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
4 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
1 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
4 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 143 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|