|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Literatürü II |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 734 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hadis literatürünün gelişim süreçlerini değerlendirir. Bu dönemde orataya konan literatürü mukayese eder, benzer ve farklılıklarını gösterir Farklı sistemlerde oluşturulmuş hadis kaynaklarını tahlil eder Tasnif dönemine dayalı olarak ortaya konan hadis edebiyatını listeler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadis edebiyatının gelişim süreçlerini tanımlama. Tasnif dönemine dayalı olarak ortaya konan hadis edebiyatını listeleme. Söz konusu literatürü karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları gösterme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasnif Devri eserlerine Dayalı Hadis Edebiyatının Temel Özellikleri; Derleme Niteliğindeki Hadis Eserler. Halk Dilinde Hadis Diye Dolaşan Sözlerle İlgili Edebiyat |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Temel İslam Bilimleri bölümü dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasnif Devri eserlerine Dayalı Hadis Edebiyatının Temel Özellikleri |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
2 |
İstidrak ve İstihrac Edebiyatı |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
3 |
Derleme Niteliğindeki Hadis Eserleri |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
4 |
Zevaid Kitapları |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
5 |
Belirli Konulara ait Edebiyat |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
6 |
Kırk Hadis Edebiyatı |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
7 |
Alfabetik Hadis Edebiyatı |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Halk Dilinde Hadis Diye Dolaşan Sözlerle İlgili Edebiyat |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
10 |
Hadis Diye Uydurulmuş Sözlerle İlgili Edebiyat |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
11 |
Şerh Edebiyatı ve Meşhur Şerhler |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
12 |
Hadis Lügatleri |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
13 |
Hadis Usûlü İle İlgili Edebiyat |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
14 |
Hadis Ricali İle ilgili edebiyat |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
15 |
Hadis Ricali İle ilgili edebiyat |
Belirtilen kaynakların okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
16/17 |
Final |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uğur, Mücteba, Hadis İlimleri Edebiyatı
Çakan, İsmail L., Hadis Edebiyatı, İstanbul 1989
Sıddîkî, M. Zübeyr, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966
Kettânî, er-Risâletü´l-müstatrafe, İstanbul 1986
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
2 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
3 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 143 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|