Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukukunun Genel Esasları |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 722 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
tarihte kanunlaştırma hareketleri hakkında bilgi sahibi olur ve neden islam hukukunda bu konuda geç kalındığını anlar. hükümlerin kâidelere bağlı kalınarak istinbat edildiğini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
fürû-ı fıkıhta verilen hükümleri ezberletmek yerine bir sistem ve usûl çerçevesinde kavratma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
islam hukunun temel esasları ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
yüksek yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bir işden maksad ne ise hüküm ona göredir. (asıl kâide)
Ukûdda itibar makâsıd ve meâniyedir, elfâz ve mebâniye değildir.
Şek ile yakîn zâil olmaz (a |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Zarar ve mukabele bi’z-zarar yokdur. (asıl kâide)
Zarar izâle olunur
Bir zarar kendi misliyle izâle olunamaz
Zarar-ı âmmı def’ için zarar-ı hâs iht |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Meşakkat teysiri celbeder. (asıl kâide)
Bir iş zîk oldukda müttesi’ olur
Zarûretler memnu’ olan şeyleri mübah kılar
Zarûretler kendi mikdarlarınca |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Âdet muhakkemdir (el-âdetü muhakkem) (asıl kâide)
Nâsın isti’mali bir hüccettir ki onunla amel vâcib olur
Ezmânın tağayyürü ile ahkâmın tağayyürü in |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Kelâmın i’mâli ihmâlinden evlâdır (i’mâlü’l-kelâmi evlâ min ihmâlihi) (asıl kâide)
Ma’nâ-yı hakikî müteazzir oldukda mecâza gidilir.
Bir kelâmın i’ |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Mevrid-i nassda içtihada mesağ yokdur. (asıl kâide)
İçtihad ile içtihad nakzolunmaz. (asıl kâide)
Alâ-hilâfi’l-kıyas sâbit olan şey sâire makîsün-al |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
Kim ki bir şeyi vaktinden evvel isti’cal eyler ise mahrumiyetle mu’âteb olur. (asıl kâide)
Bekâ ibtidâdan esheldir. (asıl kâide)
Her kim ki kendi ta |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize sınavları |
konu tekrarı |
yazılı |
|
9 |
Tâbi’ olan şeye ayrıca hüküm verilemez. (asıl kâide)
Bir şeye mâlik olan kimse ol şeyin zarûriyatından olan şeye dahi mâlik olur
Asıl sâkıt oldukda |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
Aslın îfâsı kâbil olmadığı halde bedeli îfâ olunur. (asıl kâide)
Sâkıt olan şey avdet etmez
Teberru ancak kabz ile tamam olur
Bir şeyde sebeb-i tem |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Bi-kaderi’l-imkân şarta mürâat olunmak lâzım gelir. (asıl kâide)
Cevâz-ı şer’î zamâna münâfi olur. (asıl kâide)
Bir şeyin nef’i zamânı mukabelesinde |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
Gayrın mülkünde tasarrufla emretmek bâtıldır. (asıl kâide)
Mübâşir müteammid olmasa da zâmin olur
Mübâşir müteammid olmasa da zâmin olur |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
Hayvanatın kendiliğinden olarak cinâyet ve mazarratı hederdir
Velâyet-i hâssa velâyet-i âmmeden akvâdır
Raiyye yani teb’a üzerine tasarruf maslahata |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Kişi ikrarıyla muaheze olunur
Bürhan ile sâbit olan şey ıyânen sâbit gibidir
Beyyine hilâf-ı zâhiri isbat için ve yemin aslı ibkâ içindir
Beyyine |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
Kişi ikrarıyla muaheze olunur
Bürhan ile sâbit olan şey ıyânen sâbit gibidir
Beyyine hilâf-ı zâhiri isbat için ve yemin aslı ibkâ içindir
Beyyine |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
final sınavları |
konu tekrarı |
yazılı |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
3 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
2 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
4 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
5 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
4 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|