|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuku Metodolojisi II |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 720 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
nassların aynı delâlet derecesine sahip olmadığını bilir. nasların umumunu hususundan ayırt eder. içtihadın dinin devamı için zorunluluk arz ettiğini anlar farklı sebeplerle nasslar arasında tenakuz olabileceğini ve bunu giderme yolları hakkında bilgi ve beceri kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
hüküm çıkarma yolları hakkında gerekli bilgi ve becerinin kazandırılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
islam hukuk metodolojisinin ana konuları ele alınacatır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
hüküm istinbat yolları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
vaz´ açısından lafzın kısımları: hâs (mutlak-mukayyed/emir-nehiy), âm |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
vaz´ açısından lafzın kısımları: müşterek, müevvel, tevil |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
vaz´ edildiği manada kullanım açısında lafız: hakikat-mecaz/sarih-kinaye |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
manaya delâleti açısından lafızlar: zahir, nas, müfesser, muhkem |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
manaya delâleti açısından lafızlar: hafi, müşkil, mücmel, müteşâbih |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
manaya delalet keyfiyeti açısından lafızlar: ibare, işare, nass ve iktizanın delaleti |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
vize sınavları |
|
yazılı |
|
9 |
makasıd-ı şerîa |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
delillerin teâruzu ve tercih kaideleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
nesh teorisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
içtihad ve taklit |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
islam hukukunda hilaf ve ilgili kaynakların tanıtımı |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
hilafın sebepleri ve çözüm yolları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
hilafın sebepleri ve çözüm yolları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
final sınavları |
konu tekrarı |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
el-Veciz fî usuli´l-fıkh. / Abdülkerim Zeydan.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
el-Veciz fî usuli’l-fıkhi’l-İslâmî : el-medhal el-mesadir el-hükmü’ş-şer’i. / Muhammed Mustafa Zuhayli
usûl-i fıkıh maddeleri, DİA.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
4 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
1 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
4 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
1 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
2 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
3 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|