Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Hukuku Metodolojisi II

Dersin Kodu : TİB 720

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NASİ ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : nassların aynı delâlet derecesine sahip olmadığını bilir.
nasların umumunu hususundan ayırt eder.
içtihadın dinin devamı için zorunluluk arz ettiğini anlar
farklı sebeplerle nasslar arasında tenakuz olabileceğini ve bunu giderme yolları hakkında bilgi ve beceri kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : hüküm çıkarma yolları hakkında gerekli bilgi ve becerinin kazandırılması

Dersin İçeriği : islam hukuk metodolojisinin ana konuları ele alınacatır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : ilahiyat fakültesi sınıfları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 hüküm istinbat yolları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
2 vaz´ açısından lafzın kısımları: hâs (mutlak-mukayyed/emir-nehiy), âm Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
3 vaz´ açısından lafzın kısımları: müşterek, müevvel, tevil Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
4 vaz´ edildiği manada kullanım açısında lafız: hakikat-mecaz/sarih-kinaye Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
5 manaya delâleti açısından lafızlar: zahir, nas, müfesser, muhkem Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
6 manaya delâleti açısından lafızlar: hafi, müşkil, mücmel, müteşâbih Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
7 manaya delalet keyfiyeti açısından lafızlar: ibare, işare, nass ve iktizanın delaleti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
8 vize sınavları yazılı
9 makasıd-ı şerîa Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
10 delillerin teâruzu ve tercih kaideleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
11 nesh teorisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
12 içtihad ve taklit Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
13 islam hukukunda hilaf ve ilgili kaynakların tanıtımı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
14 hilafın sebepleri ve çözüm yolları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
15 hilafın sebepleri ve çözüm yolları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak yüz yüze
16/17 final sınavları konu tekrarı yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  el-Veciz fî usuli´l-fıkh. / Abdülkerim Zeydan.
Diğer Kaynaklar   el-Veciz fî usuli’l-fıkhi’l-İslâmî : el-medhal el-mesadir el-hükmü’ş-şer’i. / Muhammed Mustafa Zuhayli
  usûl-i fıkıh maddeleri, DİA.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 1
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 1
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6