Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadis Literatürü I

Dersin Kodu : TİB 733

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadis literatürünün ortaya çıkışı ve gelişim süreçlerini değerlendirir.
Hadislerin sözlü ve yazılı rivayetindeki temel esasları kavrar.
Tedvin döneminde orta konan ilmi mesayi çeşitli yönleriye mukayese eder.
Tasnif devrinin temel özelliklerini listeler, Tasnif dönemi eserlerini tanır, mukayese eder.
Tasnif dönemi -edebiyatının önemli eserlerini tahlil eder.
Temel Hadis kaynaklarının diğer literatürden farkını gösterir.
Hadislerde görülen metin ihtilaflarını farkeder.
Bu ihtilafları giderme yollarını araştırır.
Metin tenkid kriterlerini hadislere uygular
Hz. Peygamber’e ait olmayan hadisleri ayırt eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadislerin sıhhatini zedeleyen metin problemlerini tanımak. Bu sahada ortaya konan gayret ve literatürü tanımak. Temel metin tenkit kriterlerini örneklerle anlamak ve bu ilkleri hadis metinlerine uygulamak.

Dersin İçeriği : Hadis Edebiyatının temel kaynakları , Hadis Edebiyatının Oluşum safhaları: Hıfz, kitabet ve ilk yazılı hadis kaynakları. Ravilerine göre tasnif edilen eserle. Konularına göre tasnif edilen eserler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Yüsek Lisan dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hadis Edebiyatının temel kaynakları Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
2 Hadis Edebiyatının Oluşum safhaları: Hıfz, kitabet ve ilk yazılı hadis kaynakları Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
3 Hadislerin tedvini ve ilk müdevvinler Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
4 Hadislerin tasnif sistemleri Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
5 Ravilerine göre tasnif edilen eserler Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
6 Müsnedler ve özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
7 Mu’cemler ve özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
8 Ara Sınav yazılı sınav
9 Konularına göre tasnif edilen eserler Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
10 Musannefler ve özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
11 Câmiler ve özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
12 Sünen türü eserler ve özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
13 Kütüb-i Sitte Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
14 Kütüb-i Tis’a Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
15 Tasnif Dönemi eserlerin özellikleri ve mukayesesi Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama
16/17 Final yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Çakan, İsmail L., Hadis Edebiyatı, İstanbul 1989
 Sıddîkî, M. Zübeyr, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966
 M. M. Azâmî, İlk Devir Hadis Edebiyatı (trc. Hulûsi Yavuz), İstanbul 1993
 Kettânî, er-Risâletü´l-müstatrafe, İstanbul 1986
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 1
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 2
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 4
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 159
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.36
Dersin AKTS Kredisi: 6