|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Literatürü I |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 733 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hadis literatürünün ortaya çıkışı ve gelişim süreçlerini değerlendirir. Hadislerin sözlü ve yazılı rivayetindeki temel esasları kavrar. Tedvin döneminde orta konan ilmi mesayi çeşitli yönleriye mukayese eder. Tasnif devrinin temel özelliklerini listeler, Tasnif dönemi eserlerini tanır, mukayese eder. Tasnif dönemi -edebiyatının önemli eserlerini tahlil eder. Temel Hadis kaynaklarının diğer literatürden farkını gösterir. Hadislerde görülen metin ihtilaflarını farkeder. Bu ihtilafları giderme yollarını araştırır. Metin tenkid kriterlerini hadislere uygular Hz. Peygamber’e ait olmayan hadisleri ayırt eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hadislerin sıhhatini zedeleyen metin problemlerini tanımak. Bu sahada ortaya konan gayret ve literatürü tanımak. Temel metin tenkit kriterlerini örneklerle anlamak ve bu ilkleri hadis metinlerine uygulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadis Edebiyatının temel kaynakları , Hadis Edebiyatının Oluşum safhaları: Hıfz, kitabet ve ilk yazılı hadis kaynakları. Ravilerine göre tasnif edilen eserle. Konularına göre tasnif edilen eserler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Yüsek Lisan dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis Edebiyatının temel kaynakları |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
2 |
Hadis Edebiyatının Oluşum safhaları: Hıfz, kitabet ve ilk yazılı hadis kaynakları |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
3 |
Hadislerin tedvini ve ilk müdevvinler |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
4 |
Hadislerin tasnif sistemleri |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
5 |
Ravilerine göre tasnif edilen eserler |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
6 |
Müsnedler ve özellikleri |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
7 |
Mu’cemler ve özellikleri |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
8 |
Ara Sınav |
|
yazılı sınav |
|
9 |
Konularına göre tasnif edilen eserler |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
10 |
Musannefler ve özellikleri |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
11 |
Câmiler ve özellikleri |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
12 |
Sünen türü eserler ve özellikleri |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
13 |
Kütüb-i Sitte |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
14 |
Kütüb-i Tis’a |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
15 |
Tasnif Dönemi eserlerin özellikleri ve mukayesesi |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
|
16/17 |
Final |
|
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çakan, İsmail L., Hadis Edebiyatı, İstanbul 1989
Sıddîkî, M. Zübeyr, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966
M. M. Azâmî, İlk Devir Hadis Edebiyatı (trc. Hulûsi Yavuz), İstanbul 1993
Kettânî, er-Risâletü´l-müstatrafe, İstanbul 1986
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
4 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
2 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
3 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
4 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
1 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
4 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 159 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|