Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadisleri Oluşmasında İslam Öncesi Kültürün Tesiri

Dersin Kodu : TİB 701

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hadislerin oluşmasında Cahiliye Dönemi Kültürünün etkisi konusunda bilgi sahibi olur.
Hadislerin oluşumunda Yahudi Kültürünün tesirini kavrar.
Hadislerin doğuşunda Hıristiyan kültürünün etkilesinin farkına varır.
Hadislere girmiş olan yabancı tesiri ayırd eder.
Hadis kaynaklarında yer alan Cahiliye ve İsrailiyat kökenli rivayetleri analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hadislerin oluşumunda İslam öncesi kültürün katkıları konusunda bakış açısı geliştirmek.

Dersin İçeriği : Cahiliyye Kültürünün Tesiri, Yahudi Kültürünün Tesiri, Hıristiyan Kültürünün tesiri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Dersliği.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Cahiliyye Kültürünün Hadislerin Oluşumuna Tesiri. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
2 Cahiliyye Kültüründen kaynaklanan rivayetlerin incelenmesi. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
3 Cin ve Şeytanla ilgili rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
4 Hortlak ve Hame Kuşu hakkındaki rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
5 Yahudi Kültürünün Hadislerin Oluşumuna Tesiri. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
6 Kadınların Aklının Noksan Olduğuyla İlgili Rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
7 Kadınların Uğursuz Olduğuyla İlgili Rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
8 Ara Sınav Konu tekrarı Yazılı
9 Kadınların Eğri Kemik Olduğuyla İlgili Rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
10 Hıristiyan Kültürünün Hadislerin Oluşumuna Tesiri. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
11 Hz. İsa´nın Gök´ten İnmesiyle İlgili Rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
12 Şeytanın doğan her çocuğa parmağıyla dürttüğüyle ilgili rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
13 Mesih-Deccalla ilgili rivayetler. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
14 İslam´ın tashih ve tasvip ettiği Cahiliye ve Ehl-i Kitap Uygulamaları. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
15 İslam tarafından reddedilen Cahiliye ve Ehl-i Kitap Uygulamaları.. Belirtilen kaynakların okunması Sözlü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma.
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. Ali Osman Ateş, İslam´a Göre Cahiliye ve Ehl-i Kitab Örf ve Adetleri; Prof. Dr. Ali Osman Ateş, Kur´ân ve Hadislere Göre Cinler-Büyü; Prof. Dr. Ali Osman Ateş, Kur´ân ve Hadislere Göre Şeytan; Hadis Temelli Kalıp Yargılarda Kadın.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 0
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 0
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 0
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 0
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6