Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Saha Jeolojisi Iı

Dersin Kodu : J 308

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler teorik olarak sahada jeolojik çalışmalara nasıl başlayacaklarını bilir.
Pusula kullanımını bilir.
Öğrenciler topografik ve jeolojik enine kesit çizmeyi; dikme kesit ve sedimantolojik log çizmeyi bilir.
Harita yapma teknikleri ve “V” kaidesini bilir.
Düzlemsel ve çizgisel yapıların konumlarını belirler.
Jeolojide kullanılan bütün sembol ve simgeleri bilir ve sahadaki problemleri çözer ve yorumlar.
üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : J 309 Saha Jeolojisi I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bahar döneminde verilen Saha Jeolojisi II dersinde, arazide çalışmak için gerekli bilgilerin öğretilmesi. Bu derste öğrencilere saha ile ilgili bütün genel pratik bilgiler arazide verilir. Kayaç yapılarının ve özelliklerinin öğretilmesi, Harita yapımı, stratigrafik kesit ölçümü öğretilir. Yapılan haritalar üzerindeki yapısal unsurları yorumlayabilme becerisini kazandırmak.

Dersin İçeriği : Saha Jeolojisi I’de teorik olarak verilen saha inceleme metotlarının uygulanması; Saha malzemeleri ve pusulanın kullanımı; Cihet ölçümü ve poligon kapama uygulaması; Topografik haritaların kullanımı, arazide belirlenen bir noktanın yerinin belirlenerek harita üzerinde gösterilmesi; Kaya sınırlarının ve panel diyagramların çizilmesi; Jeolojik haritalama yöntemleri; litostratigrafik birimlerin belirlenmesi; Örnekleme yöntemleri, jeolojik enine kesit çizimi; Şematik kesitler ve panoramik diyagramlar; Brunton Pusula, şeritmetre ve Jakob çubuğu ile stratigrafik kesit ölçümü.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Arazide


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Jeolog pusulası ve arazi malzemeleri kullanımı, düzlemsel-çizgisel yapı ölçümü, poligon kapama Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
2 Haritalama için “V” kuralı uygulamaları, Balcalı dolayı jeolojisi, Jeolojik/zemin etüd-raporu Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
3 Salbaş-Kuzgun civarı farklı stratigrafik birimlerin tanıtımı, “V” kuralı, litoloji tanıtımı Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
4 Farklı stratigrafi birimlerin tanıtımı, Balcalı-Kaplankaya kesiti-Sedimantoloji-paleontoloji Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
5 Farklı Krono-Litostratigrafi birimleri tanıtımı, Karaisalı-Hacıkırı kesiti, Nergizlik göleti Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
6 Farklı Krono-Litostratigrafi birimleri tanıtımı, Osmaniye-Süleymandede kesiti, sahada kalsit-dolomit ayırdı Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
7 Farklı Krono-Litostratigrafi birimleri tanıtımı, Bahçe-İndere kesiti, Sahada kalsit-dolomit ayırdımı, Stratigrafik kesit ölçümü Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
8 Vize sınavı; Jeolojik harita alımı, kireç imali için kireçtaşı ocak işletmesi ziyareti, heyelan bölgelerinde gözlemler Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Yazılı ve sözlü sınav
9 Jeolojik harita alımı, Ofiyolitik kayaçlarda saha çalışması ve arazide kromit aramacılığı (Mersin ofiyoliti ve melanjı) Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesii Sözlü ve uygulamalı sunum
10 Jeolojik harita alımı, Tektonik uygulama, Kesit ölçümü, türbiditlerin tanıtımı Baraj inşaatı Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
11 Delihalil volkanizması, Misis yükselimi, Türbiditik arazide saha çalışması, demirli mangan madeni; Liman inşaatı, malzeme ocakları Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
12 Jeolojik harita alımı (Paleozoyik-Tersiyer yaşlı birimlerde) Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
13 Jeolojik harita alımı, Ecemiş Fay Kuşağı (Niğde-Çamardı dolayı), metamorfik kayaçlarda saha çalışması (Niğde metamorfitleri) Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
14 Mağmatik-Metamorfik kayaçlarda uygulama, Otoyol Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
15 Adana Baseninin Jeolojisinin genel gözden geçirilmesi Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve saha malzemelerin getirilmesi Sözlü ve uygulamalı sunum
16/17 Final Sınavı Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Yazılı ve sözlü sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Compton, R.R., 1985. Geology in the Field. 398 p.
 Önalan, M., 2000; Sahada Yerbilimi Çalışmaları (Saha Jeolojisi), İ.Ü. Yayını, İstanbul, 599s.
 Compton, R.R., 1962. Manuel of Field Geology. 378 p.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 5
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 4
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 4
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 4
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 5
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 4
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 5
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 4
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 5
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 5
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 5
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 5
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 5
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 5
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 5
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 3 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6