Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tiyatro Ve Drama Uygulamaları

Dersin Kodu : TEB401

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. Üyesi ÖMER TUĞRULKARA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tiyatro ve dramanın tarihsel gelişimini anlatır.
Tiyatro ve dramanın temel kavramlarını açıklar.
Canlandırma tekniklerini açıklar ve uygular.
Doğaçlama çalışmalarını uygular.
Yaratıcı drama çalışmalarını uygular.
Türkçe öğretimi açısından drama uygulamalarını yapar.
Kısa oyunları sahneler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEB401 Tiyatro Ve Drama Uygulamaları

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eğitimde sözel ve sembolik ağırlıklı öğretimin yerini görsel ve yaşantılara dayalı öğrenim almaktadır. Eğitimde yaratıcı drama da bu yaklaşım ve yöntemlerden biridir ve sahip olduğu özellikler nedeniyle toplumsal değişimlerin çok hızlı yaşandığı günümüzde, yeni ve özgün düşünceler üretecek bireylerin yetiştirilmesinde önemli işleve sahiptir. Tiyatro ise insanı, insanla insana anlatma sanatıdır. Dolayısı ile bu derste bireyin kendini tanıyan ve gerçekleştiren, çevresini tanıyan ve uyum sağlayan, etkili ve verimli iletişim kurabilen, yeni ürünler ortaya koyabilen ve her alanda etkinliğini sürdürebilen, yararlıyı, gerçeği, doğruyu, özgünü ve güzeli arayan, duyuşsal, devinişsel ve bilişsel farkındalığı olan yaratıcı bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Yaratıcı Drama nedir? Yaratıcı Drama ile ilişkili kavramlar, Tiyatro ve Yaratıcı Drama ilişkisi, Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi, Tiyatro Kuramları ve Tarihi, Tiyatronun Bileşenleri ve Tiyatro Pedagojisi, Ses ve Vücut Eğitimi, Yaratıcı Dramanın Aşamaları, Yaratıcı Dramada ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, Yaratıcı Dramada kullanılan teknikler ve yaklaşımlar, Yaratıcı dramanın bir amaç yani bir ders ve bir araç yani bir yöntem olarak kullanılması, Yaratıcı Dramanın Türkiye’ de ve Dünya’da gelişimi, öncüleri ve yaklaşımlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Drama Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yaratıcı Drama, Tiyatro, İlişkili Kavramlar ve İlköğretimde Yeri ve Önemi Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
2 Yaratıcı Dramanın ve Tiyatronun Belirgin Özellikleri, Amaçları, Temel Öğeleri, İlkeler ve Tiyatro Pedagojisi Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
3 Tiyatro Kuramları ve Tarihi Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
4 Yaratıcı Dramanın Aşamaları Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
5 Yaratıcı Dramanın Aşamaları Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
6 Yaratıcı Dramada Kullanılan Teknikler Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
7 Yaratıcı Dramada Kullanılan Teknikler Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Alıştırma ve Uygulama
9 Tiyatro, Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
10 İlköğretimde Yaratıcı Dramanın Bir Amaç Olarak Kullanımına İlişkin Örnek Çalışmalar Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
11 İlköğretimde Yaratıcı Dramanın Bir Amaç Olarak Kullanımına İlişkin Örnek Çalışmalar Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
12 Yaratıcı Dramanın İlk Öncüleri ve Yaklaşımlar Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
13 Türkiye’ de ve Dünyada Yaratıcı Dramanın Gelişimini ve Bu Günkü Durumu Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
14 Tiyatro Sporu Araştırma- Materyal geliştirme Rol oynama
15 Dersin Genel Değerlendirmesi Pekiştirme –Gözden geçirme Rol oynama
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kaynaklar ADIGÜZEL, H. Ö. (2000). “Müze Ortamında Drama İle Yaşantılara Dayalı Öğrenme –Anadolu Medeniyetleri Müzesi Örneği” Türkiye 2. Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri, 23-25 Haziran 2000, Ankara : Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Bildiri Kitabı, 97-102. ANDERSON, D. ve WALKER, R. (1990). “Approaches to Learning of Beginning Teacher Education Students”. (Eds:M.Bezzina - J.Butcher) The Changing Face of Professional Education. Collected Papers of the AARE Annual Conference, Sydney University, Sydney: AARE. BALLOU, K. J. (2000). The Effects of a Drama Intervention on Communication Skills and Learning Attitudes of At-risk Sixth Grade Students. Unpublished Phd Dissertation, USA: Clemsan University. BLANK KELNER, L. (1993). The Creative Classroom- A Guide for Using Creative Drama in The Classroom, Pre K, N.H.Heinemann Portsmouth. BOU JAOUDE, S., SOWWAN, S., ve ABD.EL-KHALİCK, F. (2005). “The Effect Of Using Drama In Science Teaching on Students’ Conceptions of Nature of Science”, Proceedings of The ESERA Conference, Dordrecht, Netherlands: Kluwer BOWELL, P. (2003). “Drama ve Toplumsal Konular” Drama ve Öğretim Bilgisi (Ed. İnci San). Ankara: Naturel Yayınları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 6 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 4
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 0
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 3
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 0
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 6 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 122
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.88
Dersin AKTS Kredisi: 5