|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anlama Teknikleri I:okuma Eğitimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB303 Anlama Teknikleri I:okuma Eğitimi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçe eğitiminde okuma becerisinin kullanılmasını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Okum süreci konusunda öğrencileri bilinçlendirme ve uygulama çalışmalarıyla öğretmen adaylarının hem öğrenen hem de öğretici kişi olacakları bilinciyle hareket etmeleri için okuma çalışmalarının yapılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Okuma sürecinin temel kavramları: Okuma-Yazar-Okur. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
2 |
Okumanın İletişimsel boyutları; amaç, metin ve iletişim konumu. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
3 |
Öğretici temelli metinleri okuma; konuyu araştırma, konuya bakış açısını belirleme. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
4 |
Öğretici nitelikli metinleri okuma; iletiyi bulma, iletiyi açma ve geliştirme yollarını tanıma |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
5 |
Dil örüntüsünü değerlendirme (Sözcüklerin anlamsal özellikleri, cümle nitelikleri) |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
6 |
Anlatım biçimini belirleme |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
7 |
Ara sınav |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
8 |
Öğretici nitelikli metinleri okuma |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
9 |
Yansıyan ve yansıtılan öğretici nitelikli metinleri okuma; olay akışı ve olay örgüsü |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
10 |
İleti ve düşünsel boyut. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
11 |
Yazınsal eserlerde insan ögesini değerlendirme; tipler ve karakterler. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
12 |
Yazınsal eserlerde uzam ve zaman ögeleri, anlatıcı ve anlatı açısını belirleme, anlatım. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
13 |
Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
14 |
Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi. |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
15 |
Genel Tekrar |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Anlatım, Soru-Yanıt, Gösteri, Uygulama - Alıştırma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Adalı , Oya (2010) Etkileşimli ve Eleştirel Okuma Teknikleri, Toroslu Kitaplığı, İstanbul
Temizkan, Mehmet (2009) Metin Türlerine Göre Okuma Eğitimi, Nobel, İstanbul
Arıcı, Ali Fuat (2008) Okuma Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
5 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
5 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
5 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
5 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
0 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|