|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sözlü Anlatım I |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB109 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsanı diğer canlılardan ayıran dil kullanma ve konuşma becerisinin bilinçli olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini öğrenmek. Söz ve konuşmaya dair en ayrıntılı bilgilerden hareketle mesleki etkinliğin gerçekleştirilmesi esnasında en yüksek verimin nasıl elde edilebileceğine dair farklı yollar öğrenilir. Sözlü anlatın türlerinin mesleki konuların anlatımında nasıl kullanılabileceği ve sınıf içi etkinliklerde etkileşimin sağlanması ve bilgi alış verişinin sağlıklı bir şekilde yapılması öğrenilir. Törenlerde yapılacak konuşma metinlerinin, törenlerin niteliğine göre hazırlanması öğrenilir. Her türlü topluluk karşısında konuşma yapmak için yapılması gereken hazırlıklar öğrenilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB109 Sözlü Anlatım I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Konuşma üzerine inşa olan öğretmenlik mesleğinde her türlü sözlü anlatım bilgisinin ve becerisinin gelişimine katkıda bulunmak. Öğretmen adaylarının gerek kendilerinde gerekse mesleki yaşamlarında konuşmayla ilgili karşılaşabilecekleri sorunları çözme yollarını öğrenmelerini sağlamak. Ana dilini doğru konuşmayı, anlatımını açık ve anlaşılır kılmayı, anlama becerisinin gelişmesini ve dinlediği konuşmacının hangi sözlü anlatım türünde konuştuğunu ve bu türün gereklerine göre nasıl bir tutum sergilenmesi gerektiğini öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları (konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri I: (karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Söz ve konuşma nedir? |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Drama |
|
2 |
Konuşma ilkeleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Drama |
|
3 |
Konuşmada dil bilinci ve dili doğru konuşmanın incelikleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Drama |
|
4 |
Konuşmacıda olması gereken özellikler |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
5 |
Konuşma metni nasıl hazırlanır? |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
6 |
Konuşma yöntemleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
7 |
Konuşma yöntemleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Dinleme – Etkili dinleme |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
10 |
Sözlü anlatım türleri : Nutuk, konferans, tebliğ-bildiri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
11 |
Röportaj, mülakat |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
12 |
Röportaj, mülakat |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek olay |
|
13 |
Açık oturum, panel, forum |
|
|
|
14 |
Münazara, seminer |
|
|
|
15 |
Sempozyum |
|
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ÜNALAN, Şükrü. (2007) Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara GEDİZLİ, Mehmet. (2006) Söyleyebilmek–sözlü anlatıma giriş- Marka Yayınları, İstanbul. AKBAYIR, Sıdık. (2007) Dil ve Diksiyon, Akçağ Yayınları, Ankara
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1- Gedizli, Mehmet. (2006), Yazabilmek –yazılı anlatıma giriş-, Marka yay. İstanbul 2- Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
4 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
5 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
4 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
3 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
0 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
2 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|