|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yazılı Anlatım I |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB107 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Karşılaşılan metinlerin türleri ve özelliklerini bilir. Kompozisyon bilgilerini teorik ve uygulamalı olarak bilir. Kompozisyon bilgilerini teorik ve uygulamalı olarak bilir. Yazılı anlatım türlerini bilir. Türlere uygun metin oluşturma ve oluşturulmuş metinler üzerinde uygulama yapma becerisi gelişmiştir. 5-Türkçenin yazılı olarak ifade edilişinde dilin yapısına uygun özellikleri fark eder. 6-Sözcük, cümle, sözce, atasözü, deyim gibi dil içi unsurların maksada uygun doğru kullanımlarını bilir. Anlatım biçimleri ve yazılı anlatım türlerindeki uygunluklarını bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB107 Yazılı Anlatım I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçede öğrencilere, a) sözcük bilgisi ve sözdizim bilgilerini aşamalı olarak tümce, paragraf ve metin düzeyinde kullandırmak, b) betimlemeli, anlatısal ve gerekçelendirmeli metin yazma tekniklerini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yazı ve önemi, yazılı kültürün gerekliliği, yazı ve dil |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
2 |
Yazılı anlatımın amacı, okuryazar olmak |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
3 |
Yazmayı öğrenmek –sorunlar ve öneriler- |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
4 |
Yazılı anlatım unsurları- dış yapı unsurları |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
5 |
Yazılı anlatım unsurları- iç yapı unsurları |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
6 |
Yazılı anlatımda Türkçenin özellikleri- noktalama ve imla |
TDK yazım kılavuzu incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
7 |
Yazılı anlatımda Türkçenin özellikleri- noktalama ve imla |
TDK yazım kılavuzu incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Anlatım biçimleri ve özellikleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
10 |
Yazılı anlatım türlerine giriş |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
11 |
Fıkra, makale |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
12 |
Eleştiri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
13 |
Yaşam öyküsü, günce, gezi yazısı, anı (hatırat), mektup |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
14 |
Röportaj, deneme |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
15 |
Dilekçe, tutanak, rapor, karar |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Tartışma,
Soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1- Gedizli, Mehmet. (2006), Yazabilmek –yazılı anlatıma giriş-, Marka yay. İstanbul 2- Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
4 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
3 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
4 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 67 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|