Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yazı Yazma Teknikleri

Dersin Kodu : TEB103

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. HAKAN DEMİR
Öğr.Gör. KAZIM ARTUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bir iletişim ve grafik uygulama alanı olarak yazının kuramsal ve uygulama boyutuna yönelik temel bilgi ve beceriler kazanır.
İlköğretimde (ilkokul) bitişik eğik el yazısı becerilerini kavrar.
Kaligrafik yazı yazma becerilerini kavrar.
Bitişik eğik yazı öğretimi ve hazırlık çalışmaları, el alıştırmaları, büyük, küçük harf ve rakamların yazılım biçimleri öğrenir.
Günlük yaşantımızda imzanın yeri ve önemi üzerinde görüşler tartışılır, imzanın önemini kavrar.
Kaligrafik yazılara yönelik el alıştırmaları ve yazı uygulamaları sonucunda temel beceriler kazandırılır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEB103 Yazı Yazma Teknikleri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türkçe öğretiminde bitişik, eğik el yazısı becerisinin kazandırılması. Kaligrafik yazı becerisinin kazandırılması güzel yazı yazma becerisi nasıl kazandırılır? İlgili konular hakkında teorik ve pratiklerin yaptırılması, temel kuralların kavratılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Yazının tarihine giriş Cumhuriyetten sonra yazının gelişim süreci Bitişik eğik el yazısına ilişkin temel kurallar Kaligrafik (dekoratif) yazıya ilişkin temel kurallar İlgili temel konular hakkında uygulamaların yaptırılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf öğretmenliği bölümü sanat derslikleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarihsel süreç içerisinde bir iletişim ve grafik uygulama alanı olarak yazı ve Cumhuriyet dönemi sonrası Latin harfleri kullanımı. Konuya ilişkin temel kuramsal bilgi ve örneklerin sunulması. Anlatım, tartışma ve sunum.
2 Cumhuriyet sonrası ve günümüz yazı öğretiminin temel ilkeleri. Slayt sunumuna ilişkin hazırlıklar. sunu / tartışma
3 İlköğretimde yazı öğretiminin temel ilkeleri, amaçları ve hedefleri. önerilen kaynakları araştırma Anlatım, Gösterim
4 Bitişik eğik yazı öğretimi ve hazırlık çalışmaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Soru-cevap
5 Bitişik eğik el yazısı el alıştırmaları, büyük-küçük harfler ve rakamların yazımı. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama
6 Bitişik eğik el yazısı büyük ve küçük harfler yazım klavuz tablolarının uygulanması ve imza çalışmaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama
7 Bitişik eğik el yazısı büyük ve küçük harfler yazım klavuz tablolarının uygulanması ve metin uygulama çalışmaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama/değerlendirme
8 Ara değerlendirme(Vize)
9 Kaligrafik yazılar ve farklı kültürlerdeki örnekleri, kullanılan araç-gereçler. Konuya ilişkin temel kuramsal bilgi ve örneklerin sunulması Anlatım, Gösterim
10 Kaligrafik dik temel yazı büyük ve küçük harfler için el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. Slayt sunumuna ilişkin hazırlıklar Anlatım, Gösterim
11 Kaligrafik eğik temel yazı büyük ve küçük harfler için el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama
12 Kaligrafik bitişik yazı büyük ve küçük harfler, el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama
13 Kaligrafik hümanistk yazı büyük ve küçük harfler, el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama
14 Kaligrafik unzial yazı uygulamaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama
15 Kaligrafik kursiv, script, gotik yazı uygulamaları. Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. Anlatım, Uygulama ve değerlendirme.
16/17 Yayırıyıl sonu sınava / FİNAL


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yazı sanatı, Yazı öğretimi ve kaligrafik yazı örneklerine ilişkin slaytlar.
 Artut, Kazım ve Demir, Hakan. Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2009
 Kaligrafik yazı uygulamalarına yönelik video görüntüleri ve bitişik yazı uygulamalarına ilişkin afişler.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 4
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 2
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 3
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 4
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 4
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 4
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 4
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 2
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 3
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 1
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 4
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 4
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 5
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 73
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.92
Dersin AKTS Kredisi: 3