|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yazı Yazma Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HAKAN DEMİR Öğr.Gör. KAZIM ARTUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bir iletişim ve grafik uygulama alanı olarak yazının kuramsal ve uygulama boyutuna yönelik temel bilgi ve beceriler kazanır. İlköğretimde (ilkokul) bitişik eğik el yazısı becerilerini kavrar. Kaligrafik yazı yazma becerilerini kavrar. Bitişik eğik yazı öğretimi ve hazırlık çalışmaları, el alıştırmaları, büyük, küçük harf ve rakamların yazılım biçimleri öğrenir. Günlük yaşantımızda imzanın yeri ve önemi üzerinde görüşler tartışılır, imzanın önemini kavrar. Kaligrafik yazılara yönelik el alıştırmaları ve yazı uygulamaları sonucunda temel beceriler kazandırılır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB103 Yazı Yazma Teknikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçe öğretiminde bitişik, eğik el yazısı becerisinin kazandırılması.
Kaligrafik yazı becerisinin kazandırılması
güzel yazı yazma becerisi nasıl kazandırılır?
İlgili konular hakkında teorik ve pratiklerin yaptırılması, temel kuralların kavratılması amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yazının tarihine giriş
Cumhuriyetten sonra yazının gelişim süreci
Bitişik eğik el yazısına ilişkin temel kurallar
Kaligrafik (dekoratif) yazıya ilişkin temel kurallar
İlgili temel konular hakkında uygulamaların yaptırılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf öğretmenliği bölümü sanat derslikleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarihsel süreç içerisinde bir iletişim ve grafik uygulama alanı olarak yazı ve Cumhuriyet dönemi sonrası Latin harfleri kullanımı. |
Konuya ilişkin temel kuramsal bilgi ve örneklerin sunulması. |
Anlatım, tartışma ve sunum. |
|
2 |
Cumhuriyet sonrası ve günümüz yazı öğretiminin temel ilkeleri. |
Slayt sunumuna ilişkin hazırlıklar. |
sunu / tartışma |
|
3 |
İlköğretimde yazı öğretiminin temel ilkeleri, amaçları ve hedefleri. |
önerilen kaynakları araştırma |
Anlatım, Gösterim |
|
4 |
Bitişik eğik yazı öğretimi ve hazırlık çalışmaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Soru-cevap |
|
5 |
Bitişik eğik el yazısı el alıştırmaları, büyük-küçük harfler ve rakamların yazımı. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama |
|
6 |
Bitişik eğik el yazısı büyük ve küçük harfler yazım klavuz tablolarının uygulanması ve imza çalışmaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama |
|
7 |
Bitişik eğik el yazısı büyük ve küçük harfler yazım klavuz tablolarının uygulanması ve metin uygulama çalışmaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama/değerlendirme |
|
8 |
Ara değerlendirme(Vize) |
|
|
|
9 |
Kaligrafik yazılar ve farklı kültürlerdeki örnekleri, kullanılan araç-gereçler. |
Konuya ilişkin temel kuramsal bilgi ve örneklerin sunulması |
Anlatım, Gösterim |
|
10 |
Kaligrafik dik temel yazı büyük ve küçük harfler için el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. |
Slayt sunumuna ilişkin hazırlıklar |
Anlatım, Gösterim |
|
11 |
Kaligrafik eğik temel yazı büyük ve küçük harfler için el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama |
|
12 |
Kaligrafik bitişik yazı büyük ve küçük harfler, el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama |
|
13 |
Kaligrafik hümanistk yazı büyük ve küçük harfler, el alıştırmaları ve yazı uygulamaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama |
|
14 |
Kaligrafik unzial yazı uygulamaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama |
|
15 |
Kaligrafik kursiv, script, gotik yazı uygulamaları. |
Kullanılacak araç-gereçlerin hazırlıkları. |
Anlatım, Uygulama ve değerlendirme. |
|
16/17 |
Yayırıyıl sonu sınava / FİNAL |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yazı sanatı, Yazı öğretimi ve kaligrafik yazı örneklerine ilişkin slaytlar.
Artut, Kazım ve Demir, Hakan. Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2009
Kaligrafik yazı uygulamalarına yönelik video görüntüleri ve bitişik yazı uygulamalarına ilişkin afişler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
4 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
2 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
3 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
4 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
4 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
4 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
4 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
2 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
3 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
1 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
4 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
4 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
4 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
5 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|