Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sınıf Yönetimi

Dersin Kodu : MB 309

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ŞÜKRAN KILBAŞ KÖKTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sınıfın yapısı ve özelliklerini açıklar.
Öğretmenin sınıf yönetim davranışlarını etkileyen faktörleri açıklar.
Sınıf yönetim yaklaşımlarını analiz eder.
Etkili sınıf yönetiminde kendi davranışlarının sorumluluğunu kabul eder.
Sınıf ortamını öğrenme-öğretme süreci için düzenlemenin gereğini açıklar.
Öğrencilerin gelişim düzeyine uygun sınıf kuralları belirler.
Öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde yönetmenin temel ilkelerini ve önemini açıklar.
Sınıfta zamanı etkili kullanmayı etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı faktörleri tanır.
Sınıf yönetiminde karşılaştığı problemleri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
Uzmanlık alanında/ ilişkili olduğu disiplinlerle edindiği bilgi ve becerileri sınıfta olumlu sınıf atmosferi oluşturmada etkili bir şekilde kullanır.
Özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, örnek olaylar/durumlar üzerinde uygular.
Yönetim stratejilerinin etkililiğini çok yönlü değerlendirme ve kendini geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğretmen adaylarını sınıf yönetimi ve disiplini konusunda bilgilendirmek, diğer meslek derslerinde elde ettikleri bilgi ve becerileri sınıf ortamında etkili yönetim amacıyla nasıl kullanabileceklerini ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği : Sınıf yönetimi yaklaşımları ve temel kavramlar, sınıf yönetimi değişkenleri, sınıf ortamının fiziksel özellikleri, sınıfta öğretim ortamı, zaman yönetimi,davranış yönetimi, öğretmen-öğrenci iletişimi,öğretmen-veli iletişimi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sınıfın yapısı ve özellikleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Sınıf yönetiminde temel kavramlar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Sınıf yönetimini etkileyen faktörler Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Sınıf yönetimi yaklaşımları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Sınıf yönetimi yaklaşımları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Düz anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Sınıfın fiziksel organizasyonu ve yönetimi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap
7 ARA SINAV
8 Sınıf kuralları ve ilkeleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
9 Sınıfta öğretim liderliği Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
10 Sınıfta olumlu öğrenme ortamı oluşturma Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
11 Sınıfta zaman yönetimi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
12 Davranış yönetimi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Film gösterimi, tartışma, soru-cevap, rol oynama
13 Disiplin problemleri (nedenleri ve türleri) Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
14 Sınıfta pozitif disiplin sağlama yolları (Disiplin problemleriyle baş etme stratejileri) Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
15 Sınıf yönetiminde aile ile işbirliği Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Düz anlatım, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama
16/17 FİNAL SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kılbaş, Ş. (2010). Etkili Sınıf Yönetimi. 5. Baskı. Gazi Kitabevi. Ankara
 E. Karip (Ed.), Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
 Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Anı Yayıncılık, Ankara
 Aydın, A. (2004). Sınıf Yönetimi. 5. Baskı. Tek Ağaç Eylül Yayınları, Mersin.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 5
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 4
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 5
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 3
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 4
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 4
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 3
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 0
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 5
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 3
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 4
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 59
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.36
Dersin AKTS Kredisi: 2