|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sınıf Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 309 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ŞÜKRAN KILBAŞ KÖKTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sınıfın yapısı ve özelliklerini açıklar. Öğretmenin sınıf yönetim davranışlarını etkileyen faktörleri açıklar. Sınıf yönetim yaklaşımlarını analiz eder. Etkili sınıf yönetiminde kendi davranışlarının sorumluluğunu kabul eder. Sınıf ortamını öğrenme-öğretme süreci için düzenlemenin gereğini açıklar. Öğrencilerin gelişim düzeyine uygun sınıf kuralları belirler. Öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde yönetmenin temel ilkelerini ve önemini açıklar. Sınıfta zamanı etkili kullanmayı etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı faktörleri tanır. Sınıf yönetiminde karşılaştığı problemleri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir. Uzmanlık alanında/ ilişkili olduğu disiplinlerle edindiği bilgi ve becerileri sınıfta olumlu sınıf atmosferi oluşturmada etkili bir şekilde kullanır. Özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, örnek olaylar/durumlar üzerinde uygular. Yönetim stratejilerinin etkililiğini çok yönlü değerlendirme ve kendini geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğretmen adaylarını sınıf yönetimi ve disiplini konusunda bilgilendirmek, diğer meslek derslerinde elde ettikleri bilgi ve becerileri sınıf ortamında etkili yönetim amacıyla nasıl kullanabileceklerini ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sınıf yönetimi yaklaşımları ve temel kavramlar, sınıf yönetimi değişkenleri, sınıf ortamının fiziksel özellikleri, sınıfta öğretim ortamı, zaman yönetimi,davranış yönetimi, öğretmen-öğrenci iletişimi,öğretmen-veli iletişimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sınıfın yapısı ve özellikleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Sınıf yönetiminde temel kavramlar |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Sınıf yönetimini etkileyen faktörler |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Sınıf yönetimi yaklaşımları |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Sınıf yönetimi yaklaşımları |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Sınıfın fiziksel organizasyonu ve yönetimi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
ARA SINAV |
|
|
|
8 |
Sınıf kuralları ve ilkeleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
9 |
Sınıfta öğretim liderliği |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
10 |
Sınıfta olumlu öğrenme ortamı oluşturma |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
11 |
Sınıfta zaman yönetimi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
12 |
Davranış yönetimi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Film gösterimi, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
13 |
Disiplin problemleri (nedenleri ve türleri) |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
14 |
Sınıfta pozitif disiplin sağlama yolları (Disiplin problemleriyle baş etme stratejileri) |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Mikro öğretim, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
15 |
Sınıf yönetiminde aile ile işbirliği |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Düz anlatım, örnek olay, tartışma, soru-cevap, rol oynama |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kılbaş, Ş. (2010). Etkili Sınıf Yönetimi. 5. Baskı. Gazi Kitabevi. Ankara
E. Karip (Ed.), Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Anı Yayıncılık, Ankara
Aydın, A. (2004). Sınıf Yönetimi. 5. Baskı. Tek Ağaç Eylül Yayınları, Mersin.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
5 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
4 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
5 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
3 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
4 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
4 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
3 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
0 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
4 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
5 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
3 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
4 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 59 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|