Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sondaj Tekniği

Dersin Kodu : MMD318

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. TAYFUN YUSUF YÜNSEL
Prof.Dr. ADEM ERSOY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sondaj donanım ve teknolojisini tanır.
Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır.
Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir.
Sondaja etki eden faktörleri anlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sondaj donanım ve teknolojisini, sondaj uygulamalarını, maden, su, petrol, enjeksiyon, jeoteknik, jeotermal ve petrol sondajlarını anlatmaktır.

Dersin İçeriği : Sondaj işleminin madencilik açısından önemi, tarihçesi, uygulamaları ve sınıflandırılması, yöntemleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sondajın gelişimi ve tarihçesi ders notu sunu
2 Sondajın gelişimi ve tarihçesi ders notu sunu
3 Darbeli sondaj yöntemi ders notu sunu
4 Döner sondaj donanımı ve işlevleri ders notu sunu
5 Matkaplar ders notu sunu
6 Matkap çalışma parametreleri ve sondajın yapılışı ders notu sunu
7 Ara Sınav ders notu, linkler Yazılı sınav
8 Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri ve ceşitlreri, sondajda kullanımı ders notu, linkler sunu
9 Maden (karot) sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı ders notu, linkler sunu
10 Su sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı, su deneyleri ders notu, linkler sunu
11 Sondaj hidroliği ders notu, linkler sunu
12 Jeotermal sondajlar ders notu, linkler sunu
13 Enjeksiyon sondajları ders notu, linkler sunu
14 Jeoteknik sondajlar ders notu, linkler sunu
15 Final sınavı ders notu, linkler Yazılı sınav
16/17 Final sınavı ders notu, linkler Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  3. Özdemir A ve Özdemir, M, 2006, Jeoteknik Etüt Sondajları. Bilen yayıncılık ve matbaacılık Ltd. Şti, Ankara, 234 sayfa.
 4. Yalçın, A., 1996, Sondaj Yöntemleri ve Uygulamaları. T.M.M.O.B, Maden Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 427 s. 59
 5. Göktekin, A., 1983., Sondaj Tekniği, İ.T.Ü. Yayını, İstanbul.
 2. Akpınar, K., 1999, Su kuyularının açılması ve işletilmesi, sorunlar ve çözümleri, İller Bankası, Makine ve Sondaj Dairesi Başkanlığı, Ankara.
 1. Ersoy, A., 2008, Sondaj Teknikleri ve Uygulamaları. Nobel Kitapevi Yayınları, Adana.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 13 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 4
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 4
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 4
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 4
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 3
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 4
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 4
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 3
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 4
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 4
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 5
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 13 2 26
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 86
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.44
Dersin AKTS Kredisi: 3