Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatında Mesnevi

Dersin Kodu : TE 480

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK
Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okuyup anlayabilir.
2. Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okuyabilir.
3. Türk edebiyatında mesnevinin çeşitlerini örnekleriyle bilir.
4. Mesnevileri günümüz anlatı türleriyle karşılaştırabilir.
5. Hüsn ü Aşk mesnevisini bilir; mesnevi edebi açıdan degerlendirebilir.
6. Eski ve yeni kültüre ait anlatı türlerini karşılaştırabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Mesnevi nazım şeklinin çeşitleriyle birlikte eski Türk edebiyatına özgü İlâhî-nâme, Hayrâbâd, Hüsn ü Aşk gibi belli başlı mesnevilerin incelenerek tanıtılması; karşılaştırılması; öğrenciye metinleri anlama ve değerlendirme yeteneğinin kazandırılması.

Dersin İçeriği : Belli başlı mesnevilerin okunması ve incelenmesi, birbiriyle karşılaşılaştırılıp değerlendirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mesnevi Çeşitleri; (İlâhî-nâme; Hayrâbâd; Hüsn ü Aşk, Okuma duyurusu) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
2 Dini-Tas. Mes. (Şekil Özellikleri, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
3 (Düzenleniş Biçimi, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
4 Didaktik Mes. (Giriş Bölümü, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
5 (Konusu, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
6 Aşk Mesnevileri, (Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
7 (Bitiş Bölümü, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
8 Arasınav
9 Savaş Mesnevileri, (Olaylar, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
10 (Kişiler, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
11 Şehir ve Toplumsal K. Mes. (Zaman, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
12 Şehrengiz, (Motifler, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
13 Hicviyye, (Başlıklar, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
14 (Dil ve Anlatım, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
15 (Dil ve Anlatım, Hüsn ü Aşk mesnevisi üzerinde uyg.) T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans. Düz anlatım; okuma ve tahlil.
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara.
 M. Nur Doğan, Fuzûlî – Hüsn ü Aşk, Yelkenli Kitabevi, İstanbul 2006.
 Beşir Ayvazoğlu, Kuğunun Son Şarkısı, Ötüken Yayınevi, İstanbul 1999.
 Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944.
 İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul.
 Feridüddin Attâr - İlâhî-nâme, (çev.: Abdülbaki Gölpınarlı), MEB Yay., İstanbul 1996
 T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans.
 Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Sibel Ülger, Nâbî - Hayrâbâd, Yüksek Lisan Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 5
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 5
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 5
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 5
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 5
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 5
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 81
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.24
Dersin AKTS Kredisi: 3