Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Anadolu Ve Rumeli Ağızları

Dersin Kodu : TE 439

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. YETER TORUN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci, Türkçenin ünlü ve ünsüzlerini bütün özellikleriyle tanır.
Ünlüler arasındaki geçişleri ve ara ünlüleri tanır.
Ünsüzlerin ötümlü ötümsüz karşılıklarını ve ses dönüşümlerini bilir.
Ses düşmesi, ötümlüleşme, ikiz ünlü, kaynaşma, benzeşme, göçüşme, vb. ses olaylarını, bilir.
Bölegeler arasındaki ağız farklılıklarını tanır.
Ağzılardaki sesleri telaffuz etmeyi öğrenir.
Yöresel kelimeleri tanır ve anlamlarını bilir.
Ağız metinlerini anlar ve çözümleyebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Anadolu ve Rumeli Ağızlarıyla ilgili sorunları göstermek ve çözümlemeyi öğretmek

Dersin İçeriği : Ağız terimi; ağız çalışmaları tarihi; Anadolu ve Rumeli ağızlarının sınıflandırılması; ağızlardaki ünlüler ve özellikleri; ağızlardaki ünsüzler ve özellikleri; ünlüler ve ünsüzlerle ilgili ses olayları; isim ve fiil çekimi; ağız metinlerinde sesbilgisi ve biçimbilgisi özelliklerinin belirlenmesi; yerel sözcüklerin belirlenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Anadolu ve Rumeli Ağızları Kaynakçası. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
2 Halk ağzından çeviri yazılı metin derleme yöntemleri ve çeviri yazı alfabesi. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
3 Adana ve Osmaniye ağızları. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
4 Adana ve Osmaniye ağızları. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
5 Adana ve Osmaniye ağızları. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
6 Hatay ağzı. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
7 Kahramanmaraş ağzı. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
8 Ara sınavı.
9 Gaziantep ve Kilis ağızları. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
10 Şanlıurfa Ağzı. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
11 Diyarbakır ağzı. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
12 Malatya ve Elazığ ağızları. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
13 Erzurum Ağzı. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
14 Kars ağzı. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
15 Genel Değerlendirme. Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1-Derleme Sözlüğü ve ağızlarla ilgili yayınlar 2-Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 4
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 3
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 4
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 5
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 4
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 1
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3