|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 409 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
18. yüzyılın ikinci yarısı ile 19. yüzyılda yaşamış divan şairlerini tanıma, isimlerini sıralayabilme.
18. yüzyılın ikinci yarısı ile 19. yüzyılda yaşamış divan şairlerinin eserlerini, eserlerinin özelliklerini ve edebî kişiliklerini bilme.
18. yüzyıl divan şiirine ait örnek metinleri anlayıp açıklama ve yorumlayabilme.
18. yüzyıl divan edebiyatı dönemine ait mesnevileri ve mensur eserleri bilme.
19. yüzyıl divan edebiyatının özelliklerini tanıma ve bilme.
19. yüzyıl divan şairlerinin isimlerini, edebî kişiliklerini ve eserlerini anlatabilme.
19. yüzyıl divan şiiri örneklerini açıklayabilme ve yorumlayabilme.
19. yüzyılda yaşamış kadın divan şairlerinin şiirlerini ve özelliklerini tanımlayabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
18. yüzyılın ikinci yarısı ile 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanzâde Tâib, Seyyid Vehbî ve Kâmî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Arpaeminizâde Sâmî, İzzet Ali Paşa ve Nahîfî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, İsmail Beliğ, Haşmet, Fıtnat’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler, Neş’et, Sünbülzâde Vehbî, Kânî, Koca Râgıp Paşa ve Enderunlu Fâzıl’ın hayatı, edebî kişiliği ve eserleri, Şeyh Gâlip’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Şeyh Gâlip’in Hüsn ü Aşk mesnevisi, 18. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri, 19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özellikleri, Leskofçalı Gâlip, Enderunlu Vâsıf’ Keçecizâde İzzet Molla ve Aynî’nin hayatı, edebî kişiliği, şiirlerinden örnekler, Osman Şems ve Yenişehirli Avnî’nin hayatı, edebî kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Şeyhülislâm Arif Hikmet’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Leylâ Hanım ve Şeref Hanım’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler, 19. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Osmanzâde Tâib, Seyyid Vehbî ve Kâmî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
Arpaeminizâde Sâmî, İzzet Ali Paşa ve Nahîfî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
İsmail Beliğ, Haşmet, Fıtnat’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
Neş’et, Sünbülzâde Vehbî, Kânî, Koca Râgıp Paşa ve Enderunlu Fâzıl’ın hayatı, edebî kişiliği ve eserleri.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
Şeyh Gâlip’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Şeyh Gâlip’in Hüsn ü Aşk mesnevisi.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
18. yüzyıl mesnevileri ve mensur eserleri.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara Sınav.
|
|
|
|
9 |
19. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özellikleri.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
Leskofçalı Gâlip, Enderunlu Vâsıf’ Keçecizâde İzzet Molla ve Aynî’nin hayatı, edebî kişiliği, şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Osman Şems ve Yenişehirli Avnî’nin hayatı, edebî kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Şeyhülislâm Arif Hikmet’in hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Leylâ Hanım ve Şeref Hanım’ın hayatı, edebî kişiliği, eserleri, şiirlerinden örnekler.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
19. yüzyıl mesnevileri.
|
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
19. yüzyıl mensur eserleri. |
Metin örneklerinin açıklanıp yorumlanması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler), Akçağ Yay. Ank. 2007.
A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yay. İst. 2005.
Şentürk, A. Atilla, (2004), Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst.
Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst.
Pala,İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
4 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
5 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
5 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
4 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|