Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yeni Türk Edebiyatı

Dersin Kodu : TE 407

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MUSTAFA APAYDIN
Prof.Dr. MUSTAFA APAYDIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Milli Edebiyat şiiri ile Cumhuriyet dönemi şiiri arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.
2. Cumhuriyet devriminin yeni şiir hareketlerindeki rolünü açıklayabilir.
3. Yedi Meş´ale topluluğu hakkında bilgi verebilir.
4.Garip şiirinin Türk şiirindeki yeri ve önemini tartışabilir.
5.Toplumcu gerçekçi şiiri hakkında bilgi verebilir.
6. İkinci Yeni hareketinin Türk şiirine getirdiği yenilikleri açıklayabilir.
7. İkinci Yeni´nin Batı şiiriyle ilişkisini tartışabilir.
8. 1970 sonrası Türk şiirinini genel sorunlarını tartışabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Cumhuriyet Dönemi Türk şiir hareketlerini öğretmek. Türk şiirinin gelişim çizgisi içinde Yedi Meş’ale, Garip, toplumcu gerçekçi şiir ve İkinci Yeni hareketlerinin yeri ve önemini kavratmak.

Dersin İçeriği : Cumhuriyet’e girerken Türk şiirinin genel görünümü, Yedi Meşale topluluğu; kuruluş, ilkeler ve şiir çözümlemeleri, Garip hareketi, hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe, Kurucular, Garip Önsözünün çözümlemesi; Garip hareketinin ilkeleri, Garip hareketinin özellikleri, Garip şiiri örneklerinin analizi, Garip şiiri örneklerinin analizi, Toplumcu gerçekçi şiir; temsilciler; özellikler, İkinci Yeni şiir hareketi; hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe, Öncüler, hareketin edebiyat dünyasındaki yankıları, İkinci Yeni şiirinin özelikleri, İkinci Yeni şiirinde anlam sorunsalı, İkinci Yeni şiirinde biçim ve dilsel sapmalar, İkinci Yeni şiiri örneklerinin analizi, İkinci Yeni şiirlerinin analizi, İkinci Yeni´den sonra Türk şiiri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Cumhuriyet’e girerken Türk şiirinin genel görünümü. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, ilgili bölüm Düz anlatım ve tartışma
2 Yedi Meş’ale topluluğu; kuruluş, ilkeler ve şiir çözümlemeleri. Varlık Dergisi Yedi Meş´ale Özel Sayısı Düz anlatım ve tartışma
3 Garip hareketi, hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe. Hakan Sazyek, Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirnde Garip… Düz anlatım ve tartışma
4 Kurucular, Garip Önsözünün çözümlemesi; Garip hareketinin ilkeleri. Orhan Veli, Bütün Şiirler Düz anlatım ve tartışma
5 Garip hareketinin özellikleri, Garip şiiri örneklerinin analizi. Orhan Veli, Bütün Şiirler Düz anlatım ve tartışma
6 Garip şiiri örneklerinin analizi. Orhan Veli, Bütün Şiirler Düz anlatım ve tartışma
7 Toplumcu gerçekçi şiir; temsilciler; özellikler. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, ilgili bölüm Düz anlatım ve tartışma
8 Arasınav.
9 İkinci Yeni şiir hareketi; hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe. Alaattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası Düz anlatım ve tartışma
10 Öncüler, hareketin edebiyat dünyasındaki yankıları, İkinci Yeni şiirinin özelikleri. Alaattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası Düz anlatım ve tartışma
11 İkinci Yeni şiirinde anlam sorunsalı. Alaattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası Düz anlatım ve tartışma
12 İkinci Yeni şiirinde biçim ve dilsel sapmalar. A. Karaca, İkinci Yeni Poetikası, A. Bezirci, İkinci Yeni Olayı Düz anlatım ve tartışma
13 İkinci Yeni şiiri örneklerinin analizi. Ece Ayhan, Cemal Süreya, Edip Cansever örnek şiirler Düz anlatım ve tartışma
14 İkinci Yeni şiirlerinin analizi, İkinci Yeni´den sonra Türk şiiri. İlhan Berk, Sezai Karakoç, Turgut Uyar örnek şiirler Düz anlatım ve tartışma
15 İkinci Yeni şiirlerinin analizi, İkinci Yeni´den sonra Türk şiiri.
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri II
 Hakan Sazyek, Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi
 Asım Bezirci, İkinci Yeni Olayı
 Alâattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası
 Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 3
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 3
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 5
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 4
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 4
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3