|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okuyup anlayabilir.
Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okuyabilir.
Sebk-i Hindî ve Klâsik Uslûbu; Hikemî ve Mahallî Tarzı bilir.
Ganîzâde Nâdirî, Nef´î, Ş. Yahya, Neşâtî, Nâilî-i Kadîm, Nâbî, Nedîm-i Kadîm, Sâbit, Hâletî gibi bellibaşlı şairleri tanır. XVII ve XVIII. yüzyıl mesnevileri ve mesnevicileri hakkında bilgi sahibi olur.
XVII ve XVIII. yüzyıl mensur eserlerini tanır; metinleri okur, anlar.
Tarihler ve tezkireler gibi eski kaynakları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
XVII. yüzyıl ve XVIII. yüzyılın ilk yarısında Ortaasya, Azerbaycan ve Osmanlı sahalarında meydana gelen klâsik Türk edebiyatını, tarihsel, toplumsal ve kültürel yapısına bağlı olarak belli başlı temsilcilerinin eserleriyle birlikte tanıtmak. Örnek metinler okutarak öğrenciye döneme ait eserleri anlama ve değerlendirme yeteneği kazandırmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
16-17. yüzyıl yüzyılın ilk yarısında Ortaasya, Azerbaycan ve Osmanlı sahalarında klâsik Türk edebiyatı her yönüyle tanıtılır, örnek metinler okutulur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
XVII. Yüzyıl Çağatay sahası Türk edebiyatı.
|
Kemal Eraslan, Çağatay Şiiri, Türk Dili Dergisi Eylül 1986.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
XVII. Yüzyıl Azerbaycan sahası Türk edebiyatı.
|
Yavuz Akpınar Azeri Edebiyatı Araştırmaları.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Sebk-i Hindî ve Klâsik Uslûbu; Hikemî ve Mahallî Tarzı bilir.
|
Mine Mengi, Çağının İnsanı Olarak Nâbî.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
Ganîzâde Nâdirî, Nef´î.
|
Numan Külekçi, Ganizâde Nâdirî ve Divanından Seçmeler
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Nev´îzâde Atâyî, Şeyhülislam Yahya, Şeyhülislam Bahâyî.
|
Tunca Kortantamer, Nev´îzâde Atâyî ve Hamsesi.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Nâ´ilî-i Kadîm, Sebk-i Hindî.
|
Halûk İpekten Nâilî-i Kadîm, Akçağ Yayınları.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Neşâtî, Fehîm-i Kadîm.
|
Mahmut Kaplan, Neşâtî Divanı.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Arasınav
|
|
|
|
9 |
Sabrî, Cevrî, İsmetî, Vecdî, Nedîm-i Kadîm.
|
Mehmet Kaplan, Bâkî´den Beyitler ve Mısralar
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
10 |
Nâbî, Hikemî Tarz.
|
Osman Horata, Nedîm-i Kadîm Divançesi.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Bosnalı Sâbit, Hâletî.
|
Ali Fuat Bilkan, Nâbî Divanı.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
XVII. Yüzyıl mesnevileri.
|
Bayram Ali Kaya, Azmizade Haleti Divanı, Harvard 2003.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
XVII. Yüzyıl Osmanlı sahası nesrinin temsilcileri ve mensur eserleri.
|
Şentürk - Kartal, Eski Türk Edebiyatı tarihi.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
XVIII. Yüzyıl Ortaasya, Azeri ve Osmanlı sahası Türk Edebiyatı.
|
Şentürk - Kartal, Eski Türk Edebiyatı tarihi.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
XVIII. Yüzyıl Ortaasya, Azeri ve Osmanlı sahası Türk Edebiyatı. |
Şentürk - Kartal, Eski Türk Edebiyatı tarihi. |
Düz anlatım ve tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mengi, Mine (2008), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınevi, Ankara.
Şentürk, Ahmet Atilla- Kartal, Ahmet (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul.
İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul.
Pala, İskender (1995), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
4 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
5 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
5 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
5 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
5 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
3 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
5 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
5 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|