|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 228 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
15. yüzyıl Türk Edebiyatının hangi coğrafyalarda var olduğunu bilme.
15. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Anadolu sahası şairlerini tanıma.
15. yüzyıl Türk Edebiyatının önemli temsilcilerini sıralayabilme.
15. yüzyıl Türk Edebiyatı şairlerinin edebî kişiliği ve eserleri hakkında bilgi verebilme.
15. yüzyıl divan şiiri örneklerini açıklayıp yorumlayabilme.
15. yüzyıl divan şiirinin genel özelliklerini bilme.
15. yüzyıl divan şiirini daha önceki yüzyılların şiiriyle karşılaştırabilme.
15. yüzyıl divan şiirinin dil ve üslup özelliklerini açıklama.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
15. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
15. yüzyıl Eski Türk Edebiyatı´nın özellikleri, bu yüzyılın önemli temsilcileri, hayatları, eserleri hakkında bilgiler. 15. yüzyıl Türk edebiyatı ve Çağatay sahasının ilk şairleri, 15. yüzyıl Çağatay sahası şairleri, Emîrî, Sekkakî, Lutfî, Mirzâ Haydar, Mirzâ Gedâyî, Yakînî, Atâyî, Sultan Hüseyin Baykara, Ali Şîr Nevâyî hayatı, edebî kişiliği ve eserleri, Azeri Sahası Türk Edebiyatı. Kâtibî, Bedr-i Şirvânî, Hakîkî (Cihânşâh Yûsuf), Hamîdî, Habîbî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri, 15. Yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatının genel özellikleri. Ahmed-i Dâi ve Şeyhî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Ahmet Paşa ve Necâtî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, 15. yüzyılın padişah, şehzâde ya da devlet adamı olan şairleri: Murâdî (II. Murâd), Avnî (Fatih Sultan Mehmed), Adlî (II. Bayezid), Harîmî (Şehzâde Korkud) , Cem Sultan, Adnî (Mahmud Paşa), Nişancı (Karamânî) Mehmed Paşa, Cem Şairleri: Sa‘dî-i Cem, Sirozlu Kandî, Sehâyî, Haydar Çelebi, La‘lî, Aynî, Şahîdî, Türâbî, İvâz Paşazâde Atâyî, Cemâlî ve Karamanlı Nizâmî’nin hayatı, edebî kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Sarıca Kemal, Melîhî ve Mesîhî’nin hayatı, edebî kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler, Ümmî Kemal ve Eşrefoğlu Rûmî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, Zeynep Hatun ve Mihrî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler, 15. yüzyıl Anadolu sahası mesnevileri ve mensur eserleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
15. yüzyıl Türk edebiyatı ve Çağatay sahasının ilk şairleri.
|
Dönemi tanıtan makaleleri okuma. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama.
|
|
2 |
15. yüzyıl Çağatay sahası şairleri, Emîrî, Sekkakî, Lutfî, Mirzâ Haydar, Mirzâ Gedâyî, Yakînî, Atâyî, Sultan Hüseyin Baykara.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
Ali Şîr Nevâyî hayatı, edebî kişiliği ve eserleri.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
Azeri Sahası Türk Edebiyatı. Kâtibî, Bedr-i Şirvânî, Hakîkî (Cihânşâh Yûsuf), Hamîdî, Habîbî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri.
|
Şairleri ve dönemi tanıtan makaleleri okuma. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
15. Yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatının genel özellikleri. Ahmed-i Dâi ve Şeyhî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Ahmet Paşa ve Necâtî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
15. yüzyılın padişah, şehzâde ya da devlet adamı olan şairleri: Murâdî (II. Murâd), Avnî (Fatih Sultan Mehmed), Adlî (II. Bayezid), Harîmî (Şehzâde Korkut) |
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara Sınav
|
|
|
|
9 |
Cem Şairleri: Sa‘dî-i Cem, Sirozlu Kandî, Sehâyî, Haydar Çelebi, La‘lî, Aynî, Şahîdî, Türâbî.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
İvâz Paşazâde Atâyî, Cemâlî ve Karamanlı Nizâmî’nin hayatı, edebî kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Sarıca Kemal, Melîhî ve Mesîhî’nin hayatı, edebî kişiliği eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Ümmî Kemal ve Eşrefoğlu Rûmî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Zeynep Hatun ve Mihrî’nin hayatı, edebî kişiliği, eserleri ve şiirlerinden örnekler.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
15. yüzyıl Anadolu sahası mesnevileri. |
Dönemi tanıtan makaleleri okuma. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
15. yüzyıl Anadolu sahası mensur eserleri. |
Dönemi tanıtan makaleleri okuma. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
16/17 |
Final Sınav |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yay. İst. 2005.
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler), Akçağ Yay. Ank. 2007.
Şentürk, A. Atilla, (2004), Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst.
Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst.
Pala,İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank.
Büyük Türk Klasikleri, Ötüken Yay. İst.(14 cilt)
İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay. İst. (13 cilt)
Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. İst. (8 cilt)
15. yüzyıl Divan şairleriyle ilgili biyografi ve monografiler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
5 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
4 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
4 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|