|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türkçe |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 214 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uygurca terimini ve terimin kapsamını kavrar. Uygurca yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamdan haberdar olur. Uygurların bağlı oldukları inanç sistemlerini öğrenir. Uygurların Budizm, Maniheizm ve Hıristiyanlık dinlerine bağlanmalarının dile etkisi anlar. Uygurca döneminde kullanılan alfabeleri tanır. Uygurca yazılmış yazılı ürünleri tanır, özelliklerini bilir. Uygur edebiyatı ve edebiyatı oluşturan temel konuları anlar. Uygurcanın özelliklerini kavrar ve diğer dönem ve sahalarla karşılaştırabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eski Türkçenin Uygurca dönemine ait yazılı metinleri sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı vb. yönleriyle tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Uygurlar (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafyası, siyasi ve idari yapısı, inanç sistemleri), Uygurların kullandığı alfabeler, Uygurcanın dil özellikleri bakımından değerlendirilmesi, Uygur edebiyatına genel bakış ve Budist Uygur metinlerinin tanıtımı. Uygur metinlerinin bulunuşu ve Uygurca çalışmaları, Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Altun Yaruk, İyi ve Kötü Prens Öyküsü, Budist Uygur şiiri ve din dışı ürünler) |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uygurlar (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafyası, siyasi ve idari yapısı, inanç sistemleri).
|
Uygurların kullandığı alfabeler ödev olarak verilecektir.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Uygurların kullandığı alfabeler, Uygurcanın dil özellikleri bakımından değerlendirilmesi.
|
Uygur edebiyatı ve Budist Uygur metinleri ödev olarak verilecektir.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Uygur edebiyatına genel bakış ve Budist Uygur metinlerinin tanıtımı. Uygur metinlerinin bulunuşu ve Uygurca çalışmaları.
|
|
düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP).
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP).
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (KP).
|
Uygurca İyi ve Kötü Prens Öyküsünde yer alan yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
8 |
Ara Sınav.
|
|
|
|
9 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (AY).
|
Uygurca Altun Yaruk (Aç Pars Çatiği)´taki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (AY).
|
|
düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Budist Uygur şiiri).
|
Dört Budist Uygur şiirindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Maniheist Ed., Hıristiyan Uyg. Ed.).
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler. (Din dışı rüünler).
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır.
|
düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Uygurca metinler üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler. (Din dışı rüünler).
|
Uygur metnindeki yapılar, ses bilgisi, biçim bilgisi ve anlam bilgisi yönleriyle derse hazırlık aşamasında öğrencilerce ele alınacaktır. |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı.
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İyi ve Kötü Prens Öyküsü, Altun Yaruk, Maniheist Uygur metinleri, Budist ve Maniheist Uygurlardan kalan şiirler, dindışı konulu metinler
A. V. Gabain’in Eski Türkçenin Grameri; T. Tekin’in Orhon Türkçesi Grameri; M. Erdal’ın A Grammar of Old Turkic’i ve bu alanla ilgili başka kitap ve makaleler, tezler.
M. Räsänen, G. Clauson ve H. Eren’in etimolojik sözlükleri, Nadalyaev vb.’nin hazırladıkları Drevnetyurskiy Slovar’ ve başka sözlükler, etimoloji ve dönemin söz varlığına ilişkin makaleler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
1 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
1 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
4 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
0 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
5 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
2 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
2 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
1 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
2 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
3 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
2 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
3 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
3 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
1 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|