|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edb. Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 110 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HALUK GÖKALP Doç.Dr. HALUK GÖKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Edebi sanatın ne olduğunu ve edebi işlevini bilir. Edebi sanatların farklı tasniflerini bilir. Mecaz sanatlarını bilir. Anlamla ilgili sanatları bilir. Akrostiş, lebdeğmez gibi edebi terimleri bilir. Tarih düşürme ve ebced hesabı hakkında genel bilgiler sahibi olur. Edebi metinlerdeki estetik unsurları bilir ve bir şiiri edebi açılardan değerlendirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Edebi sanatlar ve eski Türk edebiyatını besleyen kültür unsurlarının öğretilmesi.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Edebi sanatlar ve eski Türk edebiyatını besleyen kültür unsurlarının öğretilmesi.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Edebî sanatların tamını ve tasnif edilmesi.
|
Mustafa İsen vd. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2002.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
Mecazlar: Teşbih, istiare, mecaz-ı mürsel, kinaye, ta’riz, teşhis ve intak.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Anlamla ilgili sanatlar.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
Anlamla ilgili sanatlar.
|
Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2005
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Anlamla ilgili sanatlar.
|
Ahmet Mermer vd., Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Anlamla ilgili sanatlar.
|
Ahmet Mermer vd., Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Anlamla ilgili sanatlar.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Sözle ilgili sanatlar.
|
Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2005 |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Sözle ilgili sanatlar.
|
Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara 2005
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Sözle ilgili sanatlar.
|
Ahmet Mermer vd., Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
Harflerle yapılan oyunlar.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
Akrostiş, leb değmez., noktalı ve noktasız; bitişen ve bitişmeyen harflerle yapılan sanatlar.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
Tarih, tarih düşürme, ebced hesabı.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
Tarih, tarih düşürme, ebced hesabı. |
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları |
Düz anlatım ve tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1992.
Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
5 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
5 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
5 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
4 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|