|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyokimya I |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN181 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK Doç.Dr. TAMER C. İNAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel biyokimyasal yapıları ve mekanizmaları açıklayabilir Beslenme biyokimyası mekanizmalarını açıklayabilmek Lipid, karbonhidrat, protein ve nükleik asit yapıların biyokimyasal özelliklerini bilme ve bu yapıların metabolizmalarını açıklayabilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
DEN186 Tıbbi Biyoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yaşamla beraber var olan biyokimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders lipidleri, proteinleri ve karbonhidratleri, enzimleri, hormonları, biyokimyasal döngüleri içerir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
1. sınıf dersliği ve Diş Hekimliği Fakültesi Temel Tıp Bilimleri Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyokimyaya giriş
|
DERS NOTLARI |
Düz anlatım, sözlü sunum
|
|
2 |
Amino asit ve proteinler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
3 |
Amino asit ve proteinler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
4 |
Karbohidratlar
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
5 |
Lipitler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
6 |
Nükleik asitler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
7 |
Enzimler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
8 |
Enzimler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
9 |
Vitaminler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, sözlü sunum
|
|
10 |
Vitaminler
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
11 |
Mineraller ve beslenme biyokimyası
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
12 |
Mineraller ve beslenme biyokimyası
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
13 |
1. Ara sınav
|
DERS NOTLARI |
|
|
14 |
Glikoliz, Glukoneogenez ve denetimi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
15 |
Glikoliz, Glukoneogenez ve denetimi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
16 |
Trikarboksilik asit döngüsü
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
17 |
Trikarboksilik asit döngüsü
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
18 |
Karbohidratların sentez ve depolanması
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
19 |
Karbohidratların sentez ve depolanması
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
20 |
Elektron transport sistemi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
21 |
Lipitler metabolizması: Yağ asit yıkımı
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
22 |
Lipitler metabolizması: Yağ asit yıkımı
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
23 |
2. Ara Sınav
|
DERS NOTLARI |
|
|
24 |
Lipit metabolizması: Trigliserit ve fosfolipit metabolizması
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
25 |
Lipitlerin biyosentez ve depolanması. Yağ asitlerinin sentezi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
26 |
Lipitlerin biyosentez ve depolanması. Yağ asitlerinin sentezi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
27 |
Lipitlerin biyosentez ve depolanması. Kolestrol yapısı ve biyosentezi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
28 |
Lipitlerin biyosentez ve depolanması. Kolestrol yapısı ve biyosentezi
|
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
29 |
Lipitlerin biyosentez ve depolanması. Kolestrol yapısı ve biyosentezi |
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
30 |
Su, elekrolit ve asit-baz dengesi |
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
31 |
Su, elekrolit ve asit-baz dengesi |
DERS NOTLARI |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum
|
|
32/33/34 |
Final Sınavı |
DERS NOTLARI |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. Harper´s illustrated biochemistry, 29th Ed., McGraw-Hill Lange, 2012.
Nelson LD, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry, 6th Ed., W. H. Freeman and Company, 2013.
Harvey RA, Champe PC. Lippincotts Illustrated Reviews Serisinden Biyokimya, 2nci Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, 1997.
Onat T, Emerk K, Süzmen E. İnsan Biyokimyası, Palme Yayıncılık, Ankara, 2002.
Baynes JW, Dominiczak MH. Medical Biochemistry, 3rd Ed., Mosby Elsevier, 2009.
Levine M. Topics in dental biochemistry, Springer, Oklohama, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
3 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
3 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
3 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
1 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
2 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
1 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
1 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
4 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
1 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
2 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
3 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
1 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
1 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
2 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
3 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
1 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
5 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
1 |
29 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
29 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
6 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 53 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|