|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fizyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN283 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYŞE DOĞAN Prof.Dr. ŞEREF ERDOĞAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. BESİM ÖZAYKAN Prof.Dr. SANLI SADİ KURDAK Doç.Dr. KEREM TUNCAY ÖZGÜNEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Özellikle baş, beyin, dişler, mandibula-maxilla dahil olmak üzere insan vücudu işleyişinin temelini kavrayabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sistemlerin fizyolojik yapısını, innervasyonunu, çalışma mekanizmasını, normal değer sınırlarını tanımlayabilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücrenin fonksiyonel yapısı, Vücut sıvı bölükleri , Zardan madde geçişi
Dinlenim zar potansiyeli, Hücre içi ve hücreler arası iletişim, Sinir hücresi, akson, aksonik akım
Aksiyon potansiyeli, iletişimin iyonik temeli, İskelet kasında kontraksiyonun moleküler mekanizması ve kontraksiyon tipleri, sumasyon, Kalp ve düz kaS
Eritrositler, eritropoez, eritropoetin, Kan oluşumu, beyaz kan hücrelerinin fonksiyonları
İmmün sistemin gelişimi, humoral immünite, Hücresel immünite, lenfokinler, sitokinler
Kan grupları, Plazma proteinleri, trombositler, Hemostaz
Sinapslarda elektriksel olaylar, inhibisyon, fasilitasyon
Sinaptik aktivitenin kimyasal iletimi, Nöromüsküler ileti
Duyu organları, impulsların başlaması, Refleks yayı, gerilme ve polisnaptik refleksler
Otonom sinir sistemi, Duyular, tad ve koku,
Göz ve görme işlevi, İşitme ve denge
Sinir sisteminin motor fonksiyonları, Sinir sisteminin entellektüel işlevleri
Uyku-uyanıklık mekanizmaları ve beynin elektriksel etkinliği, Refleksler
Kalp kasının eksitasyonu ve uyarının iletimi, EKG ve temel özellikleri , Kalbin anormal ritmleri
Kalp siklusunda mekanik olaylar, Arteryel ve jügüler nabız, kalb sesleri, Kalb debisi, ölçümü, kontrol eden faktörler
Akışkanlar ve hemodinamik, Damarlar ve kapiller yatak, Arteryel ve arteriolar dolaşım
Kapiller dolaşım, Lenfatik ve venöz dolaşım,Kardiovasküler düzenleyici mekanizmalar, dolaşımın lokal regülasyonu
Dolaşımın sistemik regülasyon mekanizmaları, Serebral dolaşım, Kalp dolaşımı
Özel dolaşım sistemleri, Egzersizde ve hemorajik şokta kardiovasküler yanıt, Bayılma, hipertansiyon ve kalp yetmezliğinde kardiovasküler yanıt
Gaz yasaları ve solunum mekaniği, Akciğer volüm ve kapasiteleri, Akciğer dolaşımı ve solunum sisteminin diğer fonksiyonları
O2, CO2 taşınımı ve kan tamponları, Solunumun düzenlenmesi, Egzersiz ve hipokside solunumun düzenlenmesi
Enerji dengesi ve bazal metabolizma, Termoregulasyon
Motolite: Genel Prensipler,Gastrointestinal kanal hormonları, Motolite: Yutma, özofagus ve gastrik motilite, kusma
Gastrointestinal sekresyon: Tükrük ve mide, Motilite: İnce-kalın barsak motilitesi, defekasyon
Gastrointestinal sekresyon: Pankreas, karaciğer, safra, Sindirim ve emilim: Karbonhidrat ve protein
Sindirim ve emilim: Tuz ve su emilimi, Sindirim ve emilim: Ca, Fe, B12 ve lipid, Böbreğin fonksiyonel organizasyonu, renal filtrasyon
Tübüler fonksiyon, renal kan akımı, Renal konsantrasyon dilisyon, Su ve ozmolalite düzenlenmesi
Potasyum, Kalsiyum ve Fosfat homeostazı, Asit-baz regülasyonu: H Sekresyonu, HCO3 geri emilimi
Tüm vücut metabolizması, Hormonlar ve etki mekanizmaları, Pankreas hormonları,
Kalsiyum metabolizması ve kemik, Hipotalamus ve hipofiz hormonları, büyüme fizyolojisi, Tiroid hormonları
Sürrenal korteks ve medulla hormonları, Hipofizer gonadotropinler, puberte, menapoz
Erkek ve dişi üreme sistemi, Gebelik, doğum, prolaktin, laktasyon
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hücrenin fonksiyonel yapısı, Vücut sıvı bölükleri , Zardan madde geçişi |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
2 |
Dinlenim zar potansiyeli, Hücre içi ve hücreler arası iletişim, Sinir hücresi, akson, aksonik akım |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
3 |
Aksiyon potansiyeli, iletişimin iyonik temeli, İskelet kasında kontraksiyonun moleküler mekanizması ve kontraksiyon tipleri, sumasyon, Kalp ve düz kas |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
4 |
Eritrositler, eritropoez, eritropoetin, Kan oluşumu, beyaz kan hücrelerinin fonksiyonları |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
5 |
İmmün sistemin gelişimi, humoral immünite, Hücresel immünite, lenfokinler, sitokinler |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
6 |
Kan grupları, Plazma proteinleri, trombositler, Hemostaz |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
İnceleme, sözlü sunum, laboratuar |
|
7 |
Sinapslarda elektriksel olaylar, inhibisyon, fasilitasyon |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
8 |
Ara sınav, Sinaptik aktivitenin kimyasal iletimi, Nöromüsküler ileti |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, sözlü sunum |
|
9 |
Duyu organları, impulsların başlaması, Refleks yayı, gerilme ve polisnaptik refleksler |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
10 |
Otonom sinir sistemi, Duyular, tad ve koku, |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
11 |
Göz ve görme işlevi, İşitme ve denge |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
12 |
Sinir sisteminin motor fonksiyonları, Sinir sisteminin entellektüel işlevleri |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
13 |
Uyku-uyanıklık mekanizmaları ve beynin elektriksel etkinliği, Refleksler, Ara sınav |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
14 |
Kalp kasının eksitasyonu ve uyarının iletimi, EKG ve temel özellikleri , Kalbin anormal ritmleri |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
İnceleme, sözlü sunum, laboratuar |
|
15 |
Kalb siklusunda mekanik olaylar, Arteryel ve jügüler nabız, kalb sesleri, Kalb debisi, ölçümü, kontrol eden faktörler |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
16 |
Akışkanlar ve hemodinamik, Damarlar ve kapiller yatak, Arteryel ve arteriolar dolaşım |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
17 |
Kapiller dolaşım, Lenfatik ve venöz dolaşım,Kardiovasküler düzenleyici mekanizmalar,
dolaşımın lokal regülasyonu |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
18 |
Dolaşımın sistemik regülasyon mekanizmaları, Serebral dolaşım, Kalb dolaşımı |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
19 |
Özel dolaşım sistemleri, Egzersizde ve hemorajik şokta kardiovasküler yanıt, Bayılma, hipertansiyon ve kalb yetmezliğinde kardiovasküler yanıt |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
20 |
Gaz yasaları ve solunum mekaniği, Akciğer volüm ve kapasiteleri, Akciğer dolaşımı ve solunum sisteminin diğer fonksiyonları |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
21 |
O2, CO2 taşınımı ve kan tamponları, Solunumun düzenlenmesi, Egzersiz ve hipokside solunumun düzenlenmesi |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
22 |
Enerji dengesi ve bazal metabolizma, Termoregulasyon, Ara sınav |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
23 |
Motolite: Genel Prensipler,Gastrointestinal kanal hormonları, Motolite: Yutma, özofagus ve gastrik motilite, kusma |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
24 |
Gastrointestinal sekresyon: Tükrük ve mide, Motilite: İnce-kalın barsak motilitesi, defekasyon |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
25 |
Gastrointestinal sekresyon: Pankreas, karaciğer, safra, Sindirim ve emilim: Karbonhidrat ve protein |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
26 |
Sindirim ve emilim: Tuz ve su emilimi, Sindirim ve emilim: Ca, Fe, B12 ve lipid, Böbreğin fonksiyonel organizasyonu, renal filtrasyon |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
27 |
Tübüler fonksiyon, renal kan akımı, Renal konsantrasyon dilisyon, Su ve ozmolalite düzenlenmesi |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
28 |
Potasyum, Kalsiyum ve Fosfat homeostazı, Asit-baz regülasyonu: H Sekresyonu, HCO3 geri emilimi |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
29 |
Tüm vücut metabolizması, Hormonlar ve etki mekanizmaları, Pankreas hormonları, |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
30 |
Kalsiyum metabolizması ve kemik, Hipotalamus ve hipofiz hormonları, büyüme fizyolojisi, Tiroid hormonları |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
31 |
Sürrenal korteks ve medulla hormonları, Hipofizer gonadotropinler, puberte, menapoz |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
32/33/34 |
Erkek ve dişi üreme sistemi, Gebelik, doğum, prolaktin, laktasyon, Ara sınav |
İlgili ders notu ve referans kitap bölümü |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008
2.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
5 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
4 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
2 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
3 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
1 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
4 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
1 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
3 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
3 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
1 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
1 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
1 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
1 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
1 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
1 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
1 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
1 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
1 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
1 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
3 |
87 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
29 |
2 |
58 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
5 |
1 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 160 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|