|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Histoloji ve Embriyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN284 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. UFUK ÖZGÜ METE Prof.Dr. ÖZGÜL TAP Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜLYA ÖZGÜR Prof.Dr. SAİT POLAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hücre şekilleri, büyüklükleri, çeşitleri ve hücre organelleri ve görevlerini öğrenmek Doku ve sistem kavramı, çeşitleri, görevleri ve histolojik yapıları öğrenmek Embriyoloji tanımı, gelişim süreçleri ve bazı gelişimsel anomalilerin öğrenilmesi Organ ve dokuların mikroskopik olarak tanınması.
Hücre şekilleri, büyüklükleri, çeşitleri ve hücre organelleri ve görevlerini öğrenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Baş- boyun bölgesi temel olmak üzere tüm sistemlerin ve dokuların morfolojik özelliklerinin anlatılması, Embriyonik dönem ve Fetal dönemde gelişimin ilk basamaklarının incelenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücre, dört temel doku ve özelleşmiş dokuların histolojik özellikleri ile merkezi sinir sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi,sindirim sistemi, üriner sistem, üreme ve endokrin sistem kapsamındaki tüm organların histolojik özellikleri yanısıra insan embriyosunun gelişim dönemleri ile bu dönemlerde karşılaşılan yapısal bozuklukları ve baş boyun embriyolojisini kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Diş Hekimliği Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Histoloji ve Sitolojinin Tanımı , Mikroskop tipleri Doku Hazırlama ve İnceleme Yöntemleri |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
2 |
Hücre ve Hücresel Elemanlar, Hücre Bölünmesi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
3 |
Doku Histolojisine Giriş, Epitel dokusu,: Koruma ve bez epiteli, Destek Doku Histolojisi: Bağ ve Yağ dokusu |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
4 |
Özelleşmiş Bağ dokusu: Kemik ve kıkırdak |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
5 |
Özelleşmiş Bağ dokusu: Kemik ve kıkırdak
|
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
6 |
Kas Dokusu: Düz, çizgili ve Kalp kası |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
7 |
Sinir Dokusu Histolojisi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
8 |
Deri ve yan oluşumları |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
9 |
İnsan Embriyolojisine Giriş, Gametogenez, Ovulasyon, Implantasyon |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
10 |
Bilaminar Germ Diski, Trilaminar germ diski |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
11 |
Embriyonik Dönem, Fötal Dönem |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
12 |
Ekstraembriyoner Oluşumlar, Konjenital Malformasyonlar |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
13 |
Periferik Kan, Myeloid Organlar |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
14 |
Hemopoiezis ve Hemopoietik Organlar |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
15 |
Lenforetiküler Sistem Histolojisi: Lenf Düğümleri, Tonsiller, Timus ve Damak |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
16 |
Merkezi Sinir sistemi histolojisi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
17 |
Kulak ve Göz Histolojisi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
18 |
1. Ara sınav |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
OYPS, yazılı sınav |
|
19 |
Üst Solunum yolları- Alt solunum yolları |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
20 |
Baş-Boyun Embriyolojisi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
21 |
Dişlerin Gelişimi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
22 |
Ağız Boşluğu:Dudaklar, Yanak, Dil, Diş, Tükrük Bezleri, Damak ve Tonsiller |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
23 |
Özefagus ve Mide, |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
24 |
İnce ve Kalın Bağırsak |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
25 |
Karaciğer, Safra Kesesi, Pankreas |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
26 |
Böbrek ve idrar yolları Histolojisi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
27 |
Hipofiz Epifiz, |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
28 |
Tiroid ve Paratiroid Bezleri |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
29 |
Böbreküstü Bezleri, Langerhans Adacıkları ve Kromaffin Sistemi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
30 |
Dişi Üreme Sistemi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
31 |
Erkek Üreme sistemi |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Tartışma, sözlü sunum, Laboratuar |
|
32/33/34 |
Ara sınav |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
OYPS, Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Junqueira,LC and Carneiro J. Basic Histology.Tenth edition.Mc Graw Hill,2003.
Kaya,M. et al. Özel Histoloji Ders Notları. Ç.Ü.Tıp Fakültesi Yayınları. No:10, 2005.
Ross MH, Pawlina W: Histology: A text and atlas. Wolters Kluwer, Lipincot Williams&Wilkins, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ders sunumları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
5 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
4 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
5 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
0 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
5 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
0 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
3 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
3 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
3 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
0 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
0 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
0 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
0 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
0 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
0 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
0 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
3 |
87 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
29 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
5 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 107 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|