|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Biyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN186 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Doç.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hücreyi ve genel özelliklerini, yapısını ve işlevini tanımlayabilir Hücre bölünme şekillerini ve aşamalarını açıklayabilir Kalıtımın temel prensipleri hakkında bilgi edinir Genel genetik hakkında bilgi edinir ve Mendel Yasalarını açıklayabilir Genetik hastalıkları inceleme yöntemleri hakkında bilgi edinir ve açıklayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyolojide genel metot ve kavramların, canlıların temel biyolojik özelliklerinin ve insan genetiğinin, kanser biyolojisinin, bağışıklığın biyolojisinin inceleme yöntemleri ve uygulamaları hakkında bilgi sağlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücre yapı işlevini kavramak için; hücrenin tanımı, yapısal özelliklerini, yapısal unsurlarından hücre membranı ve iç membran sistemlerini, membran sinyalizasyonu, hücrenin diğer organellerinin adlarını tanımlar ve yapısal özelliklerini ve işlevlerini ve hücrelerin birbirleriyle etkileşimini değerlendirir,Genetik, genetik bilgi taşıyan moleküllerin yapısal ve işlevsel özellikleri, diğer moleküller ile etkileşimleri, proteinlerin sentezi, genetik bilginin kalıtsal geçiş biçimleri, kromozomların özelliklerini açıklar ve kromozomlarda ve genetik bilgi akışında doğabilecek sorunları kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Amfi ve laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyolojide Metot ve Kavramlar |
İlgili ders notu |
Düz anlatım, sözlü sunum |
|
2 |
Canlının orijini ve evrimi |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
3 |
İnsanın evrimi |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
4 |
Prokaryotik ve Ökaryotik Canlılar |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
5 |
Hücresel Makromoleküller ve sıvılar |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
6 |
Hücrenin yapısı ve işlevi |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
7 |
Lab 1:Lab. Aletleri, mikroskobun tanıtımı ve kul. |
İlgili ders notu |
uygulama |
|
8 |
Biyolojik Reaksiyonlar |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
9 |
Hücre Solunumu |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
10 |
1. Ara sınav |
Tüm ders notları |
Çoktan seçmeli yazılı sınav |
|
11 |
Lab 2: Biyogenez, bakteri, maya ve mantarlar |
İlgili ders notu |
Uygulama |
|
12 |
Fotosentez |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
13 |
Hücre Döngüsü |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
14 |
Mitoz- Mayoz bölünme |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
15 |
Lab 3: Diffüzyon, ozmoz, plazmoliz, deplazmoliz; fotosentez ve solunum deneyleri, Mitoz bölünme |
İlgili ders notu |
uygulama |
|
16 |
Eşeysiz ve Eşeyli üreme |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
17 |
Genetik materyalin yapısı |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
18 |
DNA’nın replikasyonu |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
19 |
Genetik şifre ve transkripsiyon |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
20 |
Translasyon ve protein sentezi |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
21 |
Mutajenler ve mutasyonlar |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
22 |
DNA tamir mekanizmaları |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
23 |
Genetik kontrol mekanizmaları |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
24 |
Bakteri genetiği |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
25 |
Mendeliyen Kalıtım |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum |
|
26 |
Non-Mendeliyen Kalıtım |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, gösterim, sunum |
|
27 |
Sitogenetik |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, gösterim, sunum |
|
28 |
Populasyon genetiği |
İlgili ders notu |
Tartışma, inceleme, gösterim, sunum |
|
29 |
Bağışıklığın biyolojisi ve genetiği |
İlgili ders notu |
Tartışma, sunum |
|
30 |
Final |
Tüm ders notları |
Çoktan seçmeli yazılı sınav |
|
31 |
Apopitozis, Kanser biyolojisi |
İlgili ders notu |
Tartışma, sözlü sunum, beyin fırtınası |
|
32/33/34 |
Final |
Tüm ders notları |
Çoktan seçmeli yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Mahmut N. Çarin, Prof. Dr. Filiz Aydın, Prof. Dr. Mehmet Gürtekin. Tıbbi Biyoloji. Güneş Tıp Yayınevi. 2013.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
3 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
3 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
2 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
0 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
0 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
0 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
2 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
0 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
0 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
0 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
0 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
2 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
0 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
0 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
2 |
58 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
29 |
2 |
58 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
5 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 141 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|