Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Estetik ve Sanat Kuramları

Dersin Kodu : TİK 442

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sanat, güzel ve estetik gibi temel kavramları gerekli akademik etkinliklerde kullanabilir.
20. yy. sanatına etki eden kuramcıların temel tezlerini yorumlayabilir.
Estetik yargının fonksiyonlarını, amaçlarını ve gerekliliğini sanatın hayat içindeki yeri bakımından çözümleyebilir.
Estetiğin kavramsal ve düşünsel boyutlarını somutlayabilir.
Estetik yargının fonksiyonlarını, amaçlarını ve gerekliliğine ilişkin temel kuramsal argümanları kullanabilir.
Sanat ürünü ile estetik kuramlar arasındaki etkileşimi ilişkilendirebilir ve yorumlayabilir.
Tiyatro ile sinema ve görsel sanatların temel alanları arasında kuram ve uygulama bağlamında çözümleyici ilişki kurabilir.
Sanatın anlamını, kaynağını, kökenini ve değerini tarihsel ve tolumsal bağları üzerinden yorumlayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çağdaş sanatı, sanat tarihinin bütünsel gelişimine bağlı olarak kavramayı sağlayacak kuramsal yaklaşımları incelemeyi, sanatın farklı alanları arasındaki ilişkileri aynı kuramsal çerçevede tartışmayı amaçlar.

Dersin İçeriği : Antik çağlardan günümüze ve modern ötesine kadar gelen aşamada sanat kuramları ve estetik yaklaşımlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin Tanımının yapılması, Dersin Amaçlarının anlatılması, Dersin İçeriği ve Ders Öğretim Programının tartışılması, dersin izlenmesine ilişkin sorum Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
2 Sanat nedir? Estetik yargı nedir? Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
3 Sanat nedir? Estetik yargı nedir? Soruları üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
4 Estetik ve Felsefi yaklaşımlarla sanat ürününün üretilmesi arasındaki bağlar. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
5 Estetik ve Felsefi yaklaşımlarla sanat ürününün üretilmesi arasındaki bağlar üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
6 Estetiğin tarihine giriş. Antik çağda estetik anlayışları. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
7 Antik çağda estetik anlayışları üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
8 Platon ve Aristo’nun sanat ve estetik konusundaki düşünceleri ve karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
9 Platon ve Aristo’nun sanat ve estetik konusundaki düşünceleri ve karşılaştırılması üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
10 İlkçağ ve ortaçağ estetiğini oluşturan temellerin saptanması. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
11 İlkçağ ve ortaçağ estetiğini oluşturan temellerin saptanması üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
12 Antikçağ ile Ortaçağ estetiği arasında karşılaştırma yapılması. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
13 Antikçağ ile Ortaçağ estetiği arasında karşılaştırma yapılması üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
14 Ara sınav
15 Dönem analizi ve genel tekrar Kaynak Okuma, Araştırma
16 Dönem analizi ve genel tekrar Kaynak Okuma, Araştırma
17 Toplumsal Tarih ve Estetik. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
18 Toplumsal Tarih ve Estetik üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
19 Rönesans Estetiği. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
20 Rönesans Estetiği üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
21 Ortaçağ ve Rönesans estetiğinin karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
22 Ortaçağ ve Rönesans estetiğinin karşılaştırılması üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
23 Aydınlanmadan 21. yüzyla estetik. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
24 Aydınlanmadan 21. yüzyla estetik üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
25 Modernizm ve Estetik. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
26 Modernizm ve Estetik üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
27 Ara sınav Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
28 Estetik kavrayışın dönüşümünde dönemsel etkiler üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
29 Postmodernizm ve Estetik. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
30 Postmodernizm ve Estetik üzerine örneklerle tartışma. Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
31 Final sınavı hazırlık Kaynak Okuma, Araştırma Küçük Grup Tartışması - Düz Anlatım - Tartışma - Beyin Fırtınası
32/33/34 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 0
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 3
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 0
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 1
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 5
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 2
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 0
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 1
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 4
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 0
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 0
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 2
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 1
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 1 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 68
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.72
Dersin AKTS Kredisi: 3