Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dünya Tiy. Tar. ve Kur. IV

Dersin Kodu : TYM 407

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Okutman TURGUT BAĞIR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 20. Yüzyıl Öncü Akımları tiyatro düşüncesini anlatır.
E. Piscator´un Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesini anlatır.
B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro Düşüncesini anlatır.
Absurd Tiyatro Düşüncesini anlatır.
Çağımızın Alternatif Tiyatro Düşüncesini anlatır.
Gerçekçi- Benzetmeci Aristotelesçi Tiyatro üslubu ile B.Brecht´in açık biçim göstermeci Epik-Diyalektik Tiyatro Anlayışını karşılaştırmalı olarak analiz eder.
Absurd Tiyatro Düşüncesinin beslendiği kaynakları anlatır.
20. Yüzyıl Tiyatro düşüncesinin doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, toplumsal, kültürel, bilimsel ve felsefi koşulları analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TYM 307 Dünya Tiy.Tar. ve Kur. III

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği : 20. yüzyıl Öncü akımları (Fütürizm, Sürrealizm, Expresyonizm), Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi (E.Piscator ve Politik Tiyatro, B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro) Absurd Tiyatro, Çağdaş Tiyatro Düşüncesi (Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro, Peter Brook ve Dolaysız Tiyatro) ve günümüzdeki Alternatif Tiyatro arayışlarının incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 20. Yüzyıl Öncü Akımları: Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
2 Fütürizm ve Meyerhold, Dadacılık, Sürrealizm. Düz Anlatım - Tartışma
3 Sürrealizm ve Antonin Artaud’nun Kıyıcı Tiyatrosu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
4 Dışavurumculuk (Exspresyonizm): İç Gerçeğin Özgürce İfadesi, Daha İyi Bir Dünya Ülküsü, Düşünce Öğesi Üzerine Odaklanma, Baş Oyun Kişisinin Daha İyi Bir Dünya Ülküsüne Kurban Edilmesi, Asal Olanla Yetinme, Anlatımda Kesin Karşıtlıklar, Görüntüde Çarpıtma. Düz Anlatım - Tartışma
5 Genel Tekrar. Düz Anlatım - Tartışma
6 Ara Sınav.
7 Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Bilimsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
8 E. Piscator ve Politik Tiyatro: Tiyatro Bir Araçtır, Tiyatronun Konusu Güncel Olaylardandır, Belgesel Tiyatro, Yalın Konu, Hızlı ve Etkili Düzenleme, Görüntüsel İletişim Kurma, Sahne Mekanizmasının Önemi, Bütüncül (total) Tiyatro. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
9 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Geleneksel Tiyatronun Eleştirisi, Bilim Çağının Tiyatrosu, Dünyanın Değişebilirliği. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
10 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Tiyatronun Eğlendirme Görevi, Halkçı Gerçekçilik-Toplumcu Gerçekçilik. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
11 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Özde ve Biçimde Epik Tiyatro, Yanılsamanın Bozulması ve Yadırgatma. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
12 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Aristotelesçi Olmayan Dram, Tavır Kavramı (Gestus), Sahne Müziği, Işıklama, Dekor ve Teknik Donatımın Kullanımında Diyalektik İlişki Sağlama ve Yadırgatma. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
13 Brecht’in Epik Diyalektik Tiyatrosu ile Aristotelesçi-Gerçekçi Doğalcı Tiyatro Anlayışının Tüm Açılardan Karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
14 Ara Sınav.
15 Dönem analizi ve genel tekrar Düz Anlatım - Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar Düz Anlatım - Tartışma
17 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Bilimsel Ortam ve Absürd Tiyatronun Beslendiği Felsefi Düşünceler ve Kişiler. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
18 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: İnsanın Durumundaki Saçmalık, İletişimsizlik, Yabancılaşma, İnsansızlaşma, Gerçeğin Yerinden Oynatılması, Gerçeğe Ayna Değil Prizma Tutmak. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
19 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Karşı-Tiyatro, Karşı-oyun, Karşı-Kahraman, Sahnenin Somut Görüntü Dili, Grotesk Ve Kara Güldürü, Sanatlı Uyumsuzluk, İonesco’nun Siyasal Amaçlı Tiyatroya Karşı Olması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
20 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu Genel Tekrarı. Düz Anlatım - Tartışma
21 Ara Sınav.
22 Çağdaş Tiyatro Düşüncesi: Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro: Bütüncül Eylem, Söylence ile Yüzleşmek, Yoksul Tiyatro, Kutsal Oyuncu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
23 Peter Brook - Boş Alan ve Dolaysız Tiyatro, Max Rainhard. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
24 Genel Tekrar. Düz Anlatım - Tartışma
25 Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
26 Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
27 Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
28 Çevreselci Tiyatro Çalışmaları, Deneyimci (Exprimental) Tiyatrolar, Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
29 Sokak Tiyatroları, Heppyningler, Paratiyatro Deneyleri. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
30 Ara Sınav.
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Düz Anlatım - Tartışma
32/33/34 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
 Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
 Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
 Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 0
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 0
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 2
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 1
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 1
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 0
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 2
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 0
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 0
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 3
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 1
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 2 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3