|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dünya Tiy. Tar. ve Kur. IV |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 407 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Okutman TURGUT BAĞIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
20. Yüzyıl Öncü Akımları tiyatro düşüncesini anlatır. E. Piscator´un Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesini anlatır. B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro Düşüncesini anlatır. Absurd Tiyatro Düşüncesini anlatır. Çağımızın Alternatif Tiyatro Düşüncesini anlatır. Gerçekçi- Benzetmeci Aristotelesçi Tiyatro üslubu ile B.Brecht´in açık biçim göstermeci Epik-Diyalektik Tiyatro Anlayışını karşılaştırmalı olarak analiz eder. Absurd Tiyatro Düşüncesinin beslendiği kaynakları anlatır. 20. Yüzyıl Tiyatro düşüncesinin doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, toplumsal, kültürel, bilimsel ve felsefi koşulları analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TYM 307 Dünya Tiy.Tar. ve Kur. III
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
20. yüzyıl Öncü akımları (Fütürizm, Sürrealizm, Expresyonizm), Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi (E.Piscator ve Politik Tiyatro, B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro) Absurd Tiyatro, Çağdaş Tiyatro Düşüncesi (Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro, Peter Brook ve Dolaysız Tiyatro) ve günümüzdeki Alternatif Tiyatro arayışlarının incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
20. Yüzyıl Öncü Akımları: Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik Ortam. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
2 |
Fütürizm ve Meyerhold, Dadacılık, Sürrealizm. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
3 |
Sürrealizm ve Antonin Artaud’nun Kıyıcı Tiyatrosu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
4 |
Dışavurumculuk (Exspresyonizm): İç Gerçeğin Özgürce İfadesi, Daha İyi Bir Dünya Ülküsü, Düşünce Öğesi Üzerine Odaklanma, Baş Oyun Kişisinin Daha İyi Bir Dünya Ülküsüne Kurban Edilmesi, Asal Olanla Yetinme, Anlatımda Kesin Karşıtlıklar, Görüntüde Çarpıtma. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
5 |
Genel Tekrar. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
6 |
Ara Sınav. |
|
|
|
7 |
Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Bilimsel Ortam. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
8 |
E. Piscator ve Politik Tiyatro: Tiyatro Bir Araçtır, Tiyatronun Konusu Güncel Olaylardandır, Belgesel Tiyatro, Yalın Konu, Hızlı ve Etkili Düzenleme, Görüntüsel İletişim Kurma, Sahne Mekanizmasının Önemi, Bütüncül (total) Tiyatro. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
9 |
Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Geleneksel Tiyatronun Eleştirisi, Bilim Çağının Tiyatrosu, Dünyanın Değişebilirliği. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
10 |
Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Tiyatronun Eğlendirme Görevi, Halkçı Gerçekçilik-Toplumcu Gerçekçilik. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
11 |
Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Özde ve Biçimde Epik Tiyatro, Yanılsamanın Bozulması ve Yadırgatma. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
12 |
Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Aristotelesçi Olmayan Dram, Tavır Kavramı (Gestus), Sahne Müziği, Işıklama, Dekor ve Teknik Donatımın Kullanımında Diyalektik İlişki Sağlama ve Yadırgatma. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
13 |
Brecht’in Epik Diyalektik Tiyatrosu ile Aristotelesçi-Gerçekçi Doğalcı Tiyatro Anlayışının Tüm Açılardan Karşılaştırılması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
14 |
Ara Sınav. |
|
|
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
17 |
Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Bilimsel Ortam ve Absürd Tiyatronun Beslendiği Felsefi Düşünceler ve Kişiler. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
18 |
Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: İnsanın Durumundaki Saçmalık, İletişimsizlik, Yabancılaşma, İnsansızlaşma, Gerçeğin Yerinden Oynatılması, Gerçeğe Ayna Değil Prizma Tutmak. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
19 |
Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Karşı-Tiyatro, Karşı-oyun, Karşı-Kahraman, Sahnenin Somut Görüntü Dili, Grotesk Ve Kara Güldürü, Sanatlı Uyumsuzluk, İonesco’nun Siyasal Amaçlı Tiyatroya Karşı Olması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
20 |
Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu Genel Tekrarı. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
21 |
Ara Sınav. |
|
|
|
22 |
Çağdaş Tiyatro Düşüncesi: Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro: Bütüncül Eylem, Söylence ile Yüzleşmek, Yoksul Tiyatro, Kutsal Oyuncu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
23 |
Peter Brook - Boş Alan ve Dolaysız Tiyatro, Max Rainhard. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
24 |
Genel Tekrar. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
25 |
Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
26 |
Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
27 |
Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
28 |
Çevreselci Tiyatro Çalışmaları, Deneyimci (Exprimental) Tiyatrolar, |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
29 |
Sokak Tiyatroları, Heppyningler, Paratiyatro Deneyleri. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
30 |
Ara Sınav. |
|
|
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
3 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
4 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
2 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
1 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
1 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
2 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
3 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
3 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|