|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygarlık Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİK 115 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CUMALİASLANTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsan ve doğanın oluşumuna ait görüşleri tanır. Çağ ve Uygarlık (Medeniyet) kavramını öğrenir. Tarih öncesi ve tarih dönemlerini kavrar, üretim biçimini öğrenir. Tarihöncesi ve tarih dönemlerinin kültür ve sanat özelliklerini öğrenir. Anadolu uygarlıklarını öğrenir. Sosyal sınıfları öğrenir. Rönesans, reform ve aydınlanma dönemlerini öğrenir. XX.yy üretim ve teknolojilerini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Uygarlık tarihi dersinin amacı; Tarih öncesi ve tarih dönemlerinin üretim, tüketim, sanat ve kültürünü öğretmek, tarihsel olay ve olgular bağlamında öğrencilere genel bir bakış açısı kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İnsanlığın geçirdiği kültürel aşamalar Primatlardan başlayarak, Homo Lüdens’e değin incelenir. Bu aşamalar özellikle üretim-tüketim ilişkileri esas alınarak ele alınır. Uygarlık tarihi; arkaik dönem üretim ve kültürel yapısı, feodelite, sanayi devrimi ve bilgi çağı olmak üzere üç temel bölüm olarak incelenir. Bu dönemlere ait bilgilerin Türk toplumuyla bağı da kurulur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uygarlık (medeniyet), çağ ve kültür kavramları. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
2 |
Organik evrim ve insanın ortaya çıkışı. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
3 |
Tarihöncesi Dönemler: Paleolitik Çağda üretim (avcılık toplayıcılık). |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
4 |
Tarihöncesi Dönemler: Mezolitik Çağda, buluşlar ve İlk sanat uygulamaları. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
5 |
Tarihöncesi Dönemler: Neolitik Çağ, yerleşik düzene geçiş ve tarım. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
6 |
Tarihöncesi Dönemler: Kalkolitik Çağın yenilikleri. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
7 |
Tarihöncesi Dönemler: Tunç, Bakır ve Demir. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
8 |
Tarihöncesi Dönemlerin Kültür ve Sanat Açısından Genel Değerlendirmesi. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
9 |
Tarih Dönemleri: Eski Çağ ve Anadolu Medeniyetleri. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
10 |
İslamiyet ve Medeniyeti. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
11 |
Hırıstiyanlık ve Haçlı Seferleri. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
12 |
Tarih Dönemleri: Orta Çağın Sosyo-ekonomik Yapısı ve Feodelizm. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
13 |
Ara sınav. |
|
Yazılı Sınav |
|
14 |
Keşifler ve Sömürgecilik. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
15 |
Dönem Analizi ve Genel Tekrar |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
16 |
Dönem Analizi ve Genel Tekrar |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
17 |
Tarih Dönemleri: İstanbul´un Fethi, Rönesans ve Aydınlanma. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
18 |
Rönesans ve Aydınlanma Dönemi Sanatı. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
19 |
Fransız Devrimi. |
|
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
20 |
Sanayi Devrimleri:İngiliz, Amarikan ve Fransız Sanayilerindeki Değişim. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
21 |
Sovyet Devrimi. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
22 |
Kurtuluş Savaşı. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
23 |
İkinci Dünya Savaşı. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
24 |
Soğuk Savaş. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
25 |
Ara sınav. |
|
Yazılı Sınav |
|
26 |
Bolluk yılları: 1945-1975. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
27 |
1968 Olayları. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
28 |
20. yüzyıl sonu bunalımı: 1976-1998. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
29 |
1945´ten Günümüze Türkiye: Siyasal ve Ekonomik Değişimler. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
30 |
Teknolojik Devrim ve Modern İnsanın Geleceği. |
Kaynak tarama |
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
31 |
Final Sınavı Hazırlık Çalışmaları |
|
Gösterim, Tartışmalı Ders, Seminer |
|
32/33/34 |
Final Sınavı. |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergüden, A: Uygarlık Tarihi, Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları, Eskişehir 1994.
Yıldırım, Recep: Uygarlık Tarihine Giriş, 2. Baskı, BRC Basım, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. Ankara 2004.
Akurgal, Ekrem: Anadolu Uygarlıkları, İstanbul 1987.
Tanilli Server: Yüzyılın Gerçeği ve Miraası, İstanbul 1991.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
2 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
3 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
1 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
0 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
0 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
3 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
1 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
0 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
3 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
0 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
0 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
1 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 67 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|