Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sahne I

Dersin Kodu : TİM 232

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 9

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ
Doç. CİHANGİRNEVRUZOV

Dersin Öğrenme Kazanımları : Aktörün sahne üzerinde psiko-fiziksel olarak var olmasının temel ilkelerini bilir ve uygular.
Mesleki prensipler esasında analizi yapılmış dramaturjik bir malzemeyi, eylemli analiz yöntemini kullanarak sahnede uygular.
Sahnede mesleki davranış kurallarını bilir ve uygular.
Sahne teknolojisini (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) tanır ve bu teknolojiye uygun mesleki kurallar içerisinde hareket eder.
Prova etiği, kulis adabı içerisinde davranış kurallarını bilir ve uygular.
Rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra eder.
Sesini sahnenin ve salonun akustiğine göre kullanmayı bilir ve uygular.
Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerini bilir ve uygular.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TİM 132 Doğaçlama

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin mesleki prensipler kapsamında, dramaturgi malzemeyi (oyun metni) doğru okuyup algılaması, rolün icrası sürecinde temel bilgileri edinerek, mesleki profesyonel alışkanlıkların sahnede icrası amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Sahne dersinin bu yılında oyuncunun metindeki önerilmiş koşullara tabi olarak psiko-fiziksel durumlarının belirlenmesi ve bu bağlamda doğru davranışın ele alınması dersin konusudur. (Oyuncu rol ilişkisi.)

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Sahnede mesleki davranış kuralları, prova etiği ve kulis adabının anlatılması Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Seçilen sahnelerin önerilmiş koşulları içerisinde etüt etme mantığının ve psiko-fiziksel olarak var olma temel ilkelerinin uygulamalı olarak anlatılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Seçilen sahnelerin önerilmiş koşulları içerisinde etüt etme mantığının ve psiko-fiziksel olarak var olma temel ilkelerinin uygulamalı olarak anlatılması. * Ödev 1: Seçilmiş sahnelerin önerilmiş koşullarına sadık kalarak sahnelerin etütlerinin hazırlanması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Sahne etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Sahne etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Sahne etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar.* Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Sahne teknolojisinin (döner sahne, ışık, ses ve perde sistemleri) var olan sahne üzerinde kullanım kurallarının anlatılması . Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Ödev Sunumu* Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Ödev Sunumu* Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Sahneler üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan sahnelerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Sahneler üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan sahnelerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. * *Ödev 2: Birinci dönemde anlatılan yöntemler bazında, yeni sahnelerin özgürce hazırlanması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Ödev Sunumu* Yanlışların saptanması ve uygulamalı şekilde düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Ödev Sunumu* Yanlışların saptanması ve uygulamalı şekilde düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Ödev Sunumu* Yanlışların saptanması ve uygulamalı şekilde düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Çalışılan sahnelerde, rolü önerilmiş koşullar içerisinde partnerle ilişki kurarak sahne üzerinde icra etmenin temel ilkelerinin uygulamalı anlatılması * Ödev 3: Önceki haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Ödev Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Ödev Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı anlatılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Dekor, kostüm ve aksesuar kullanımının temel ilkelerinin, hazırlanan sahneler içerisinde uygulamalı adaptasyon provaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Sınav programının provaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Sınav programının provaları.
29 Sınav programının provaları ve akışlar.
30 Sınav programının provaları ve akışlar.
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. *Ödev 4: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası.
32/33/34 Final. Ödev5 Sunumu ve Savunma.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 5 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 3
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 4
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 2
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 4
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 5
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 2
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 2
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 5
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 6 192
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 1 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 230
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.2
Dersin AKTS Kredisi: 9