|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dünya Tiy. Tar. ve Kur. I |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 107 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Okutman TURGUT BAĞIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tiyatronun doğuşundaki ritüelistik kaynakları kavrar. Antik Yunan Tiyatrosunun gelişimine katkısı olan unsurların ve Antik Yunan Tiyatro binaları, depo, kostüm ve yazarları tanır. Platon ve Aristoteles´in tiyatro düşüncelerini karşılaştırabilir. Roma dönemi tiyatro yaşantısını kavrar. Antik Yunan döneminin siyasal toplumsal kültürel ortamını analiz edebilir. Roma döneminin kültürel ortamını ve dönemin festivallerini hatırlar. Platonun idealar felsefesini anlatabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tiyatronun doğuşu, Antik Yunan ve Roma dönemlerinde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin (Platon, Aristoteles, tiyatro-sanat hakkındaki görüşleri.) incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tiyatronun Doğuşu: İlkel Av Törenleri, Ritüeller (kuttörenler), Ritüellerin İşlevleri, Eski Mısır’da Abydos Acı Çekme Oyunları. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
2 |
Antik Yunan Tiyatrosu: Yunan Toplumunun Oluşumu, Eski Yunan Toplumunun Siyasal, Kültürel, Sosyal Durumu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
3 |
Diyonisos ve Dithirambos, Eski Yunan’da Şenlikler ve Kent Diyonizyası, Yapım ve Temsil Düzenlemeleri. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
4 |
Eski Yunan’da Tragedya yazarları: Aiskhylos, Sophokles, Euripides. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
5 |
Yunan Eski Komedyası: Komedyanın Doğuşu, Eski Komedyanın Yazarları ve Aristophanes. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
6 |
Yunan Orta Komedyası, Yunan Yeni Komedyası ve Menandros. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
7 |
Antik Yunan Tiyatro Binaları, Yunan Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Yunan Tiyatrosunda Oyunculuk, Yunan Tiyatrosunda Seyirci. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
8 |
Helenistik Tiyatro: Binalar, Temsil Düzenlemeleri, Yazarlık ve Oyunculuk açısından Ortaya Çıkan Yeni Gelişmeler. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
9 |
Genel Tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
|
|
|
11 |
Antik Yunan’da Tiyatro Düşüncesi: Antik Yunan Sanatının Genel Özelliği. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
12 |
Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Şiir Sanatı Esin Ürünüdür; Bilinçli Bir Gerçek Bilgisi Sağlayamaz, Sanat Taklittir; İdealar Dünyasını Aydınlatam |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
13 |
Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Sanat Dizginlenmesi Gereken Heyecanları Uyarır. Sanat Ölümsüzlüğe Kavuşma İsteğinin Ürünüdür; Sanatçı Güzeli Arar |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
14 |
Ara sınav. |
|
|
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
17 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi-Poetika’ya Giriş. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
18 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi: Sanatların Ayrımı, Sanatın Kaynağı, Sanatın Niteliği, |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
19 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedya ve Gerçek (Yaşam) Arasındaki İlişkide Bulunan Unsurlar: Gerçeğe Benzerlik, Tipiklik, Ülküsellik. Destan |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
20 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Olaylar Dizisinde Bulunan Özellikler:
Belli Uzunluk- Tamamlanmışlık, Birlik- Bütünlük (eylem-aksiyon birliği), Zaman Birliği, Beklenmedik ve Olağandışılık, Yalın Öykü-Karmaşık Öykü
(Trajik Hata, Baht Dönüşü, Tanıma, Pathos, Katharsis) Düğüm ve Çözüm. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
21 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın Öğeleri: Öykü, Karakter, Düşünce, Diksiyon, Görüntü Müzik. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
22 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Oyun Kişisinin (Karakter) Nitelikleri: İyilik, Trajik Hata, Tipine Uygunluk, Benzerlik, Tutarlılık, Üstünlük. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
23 |
Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın İşlevi (Ahlak Eğitimi, Katharsis ‘arınma’, Hoşlanma) ve Eleştirilere Karşı Savunma. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
24 |
Aristoteles Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
25 |
Ara sınav. |
|
|
|
26 |
Roma Dönemi Tiyatrosu: Roma İmparatorluğunun Kuruluşu, Roma’da Tiyatronun Başlangıcı, Roma’da Festivaller. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
27 |
Roma’da Tiyatro Edebiyatının Başlangıcı, Livius Andronicus, Naevius, Roma Tragedyası ve Seneca. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
28 |
Roma Komedyası; Plautus ve Terentius, Atellan Farsları, Mimus Oyunları, Pantomimus. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
29 |
Roma’da Temsil Düzenlemeleri-Prodüksiyon, Roma Seyircisi, Seyir Yerleri ve Klasik Roma Tiyatro Binaları, Roma Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Roma’da Oyunculuk. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
30 |
Ara sınav. |
|
|
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları |
|
|
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
3 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
4 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
2 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
1 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
1 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
1 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
2 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
3 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
3 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|