Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dünya Tiy. Tar. ve Kur. I

Dersin Kodu : TYM 107

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Okutman TURGUT BAĞIR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tiyatronun doğuşundaki ritüelistik kaynakları kavrar.
Antik Yunan Tiyatrosunun gelişimine katkısı olan unsurların ve Antik Yunan Tiyatro binaları, depo, kostüm ve yazarları tanır.
Platon ve Aristoteles´in tiyatro düşüncelerini karşılaştırabilir.
Roma dönemi tiyatro yaşantısını kavrar.
Antik Yunan döneminin siyasal toplumsal kültürel ortamını analiz edebilir.
Roma döneminin kültürel ortamını ve dönemin festivallerini hatırlar.
Platonun idealar felsefesini anlatabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği : Tiyatronun doğuşu, Antik Yunan ve Roma dönemlerinde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin (Platon, Aristoteles, tiyatro-sanat hakkındaki görüşleri.) incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tiyatronun Doğuşu: İlkel Av Törenleri, Ritüeller (kuttörenler), Ritüellerin İşlevleri, Eski Mısır’da Abydos Acı Çekme Oyunları. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
2 Antik Yunan Tiyatrosu: Yunan Toplumunun Oluşumu, Eski Yunan Toplumunun Siyasal, Kültürel, Sosyal Durumu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
3 Diyonisos ve Dithirambos, Eski Yunan’da Şenlikler ve Kent Diyonizyası, Yapım ve Temsil Düzenlemeleri. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
4 Eski Yunan’da Tragedya yazarları: Aiskhylos, Sophokles, Euripides. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
5 Yunan Eski Komedyası: Komedyanın Doğuşu, Eski Komedyanın Yazarları ve Aristophanes. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
6 Yunan Orta Komedyası, Yunan Yeni Komedyası ve Menandros. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
7 Antik Yunan Tiyatro Binaları, Yunan Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Yunan Tiyatrosunda Oyunculuk, Yunan Tiyatrosunda Seyirci. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
8 Helenistik Tiyatro: Binalar, Temsil Düzenlemeleri, Yazarlık ve Oyunculuk açısından Ortaya Çıkan Yeni Gelişmeler. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
9 Genel Tekrar Düz Anlatım - Tartışma
10 Ara sınav
11 Antik Yunan’da Tiyatro Düşüncesi: Antik Yunan Sanatının Genel Özelliği. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
12 Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Şiir Sanatı Esin Ürünüdür; Bilinçli Bir Gerçek Bilgisi Sağlayamaz, Sanat Taklittir; İdealar Dünyasını Aydınlatam Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
13 Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Sanat Dizginlenmesi Gereken Heyecanları Uyarır. Sanat Ölümsüzlüğe Kavuşma İsteğinin Ürünüdür; Sanatçı Güzeli Arar Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
14 Ara sınav.
15 Dönem analizi ve genel tekrar Düz Anlatım - Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar Düz Anlatım - Tartışma
17 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi-Poetika’ya Giriş. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
18 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi: Sanatların Ayrımı, Sanatın Kaynağı, Sanatın Niteliği, Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
19 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedya ve Gerçek (Yaşam) Arasındaki İlişkide Bulunan Unsurlar: Gerçeğe Benzerlik, Tipiklik, Ülküsellik. Destan Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
20 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Olaylar Dizisinde Bulunan Özellikler: Belli Uzunluk- Tamamlanmışlık, Birlik- Bütünlük (eylem-aksiyon birliği), Zaman Birliği, Beklenmedik ve Olağandışılık, Yalın Öykü-Karmaşık Öykü (Trajik Hata, Baht Dönüşü, Tanıma, Pathos, Katharsis) Düğüm ve Çözüm. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
21 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın Öğeleri: Öykü, Karakter, Düşünce, Diksiyon, Görüntü Müzik. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
22 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Oyun Kişisinin (Karakter) Nitelikleri: İyilik, Trajik Hata, Tipine Uygunluk, Benzerlik, Tutarlılık, Üstünlük. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
23 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın İşlevi (Ahlak Eğitimi, Katharsis ‘arınma’, Hoşlanma) ve Eleştirilere Karşı Savunma. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
24 Aristoteles Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
25 Ara sınav.
26 Roma Dönemi Tiyatrosu: Roma İmparatorluğunun Kuruluşu, Roma’da Tiyatronun Başlangıcı, Roma’da Festivaller. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
27 Roma’da Tiyatro Edebiyatının Başlangıcı, Livius Andronicus, Naevius, Roma Tragedyası ve Seneca. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
28 Roma Komedyası; Plautus ve Terentius, Atellan Farsları, Mimus Oyunları, Pantomimus. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
29 Roma’da Temsil Düzenlemeleri-Prodüksiyon, Roma Seyircisi, Seyir Yerleri ve Klasik Roma Tiyatro Binaları, Roma Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Roma’da Oyunculuk. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
30 Ara sınav.
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları
32/33/34 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
 Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
 Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
 Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 0
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 0
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 2
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 1
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 1
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 1
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 2
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 0
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 0
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 3
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 1
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 2 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3