Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Solfej

Dersin Kodu : MOP203

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Edindiği ileri solfej bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahip olur.
Müzikle ilgili üslup ve polifonik eserler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
Alanıyla ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahip olur.
Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahiptir.
Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları piyano ile seslendirme becerisine sahip olur.
Eserleri müzikal dinamiklere uygun olarak seslendirme becerisine sahip olur.
Farklı stil,üslup ve kültürlere ait müzik eserlerini deşifre edip yorumlama becerisine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MOP003 Solfej
MOP 103 Solfej

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Toplu ve bireysel söyleme/çalma, dikte, duyuş, teori, dinleyerek analiz, partisyon üzerinde analiz, çalarak okuma, transpozisyon çalışmaları yoluyla, incelenen ya da yorumlanan eserlerin kavranabilmesi için gereken müzikal donanımın sağlanmasını amaçlayan bir derstir.

Dersin İçeriği : Türkiye’de ve Batı’da genel olarak müzik eğitimi ve özel olarak solfej eğitimi alanındaki belli başlı sistemler ve bu sistemlerin uygulama alanlarının irdelenmesine yönelik hazırlık niteliği taşıyan bir derstir. Müziğin temel ilkelerinin nota okuma, duyma, ölçü, deşifre ve dikte ana konuları çerçevesinde öğrenciye öğretilmesi; öğrencinin müzikal duyuş ve müzik eserlerini kavrama yeteneğini geliştirmesi dersin içeriğini oluşturur.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bir önceki yılda öğrenilenlerin kısa tekrarı. Bireysel çalışma Düz anlatım
2 İki arızalı majör tonlarda çalışmalar. Bireysel çalışma Düz anlatım
3 İki arızalı majör tonlarda çalışmalar. Bireysel çalışma Düz anlatım
4 İki arızalı majör tonlarda çalışmalar. Bireysel çalışma Düz anlatım
5 İki arızalı majör tonlarda çalışmalar. Bireysel çalışma Düz anlatım
6 5/8’lik , 7/8’lik, 9/8’lik aksak ölçüler. Bireysel çalışma Düz anlatım
7 Mi Majör diyatonik,modülasyon. Bireysel çalışma Düz anlatım
8 Mi Majör tonu ile ilgili yaratıcılık çalışmaları. Bireysel çalışma Problem çözme-Grup çalışması
9 Mi Majör kromatik, çift ses okuma, 3/8’lik, 6/8’lik Bireysel çalışma Düz anlatım
10 Üç sesli okuma çalışmaları. Bireysel çalışma Düz anlatım
11 Do diyez minör diyatonik.Transpoze çalışmaları. Bireysel çalışma Benzetim-Problem çözme
12 Do diyez armonik.Fa anahtarı çalışmaları. Bireysel çalışma Düz anlatım
13 Ara sınav. Bireysel çalışma Düz anlatım
14 Do diyez melodik, eski modların tekrarı Bireysel çalışma Düz anlatım
15 La bemol Majör diyatonik. Temel tempolar, fa anahtarı çalışmaları. Bireysel çalışma Düz anlatım
16 La bemol Majör kromatik, senkop çeşitleri. Bireysel çalışma Benzetim-Problem çözme
17 Birinci dönem konularının kısa tekrarı. Bireysel çalışma Düz anlatım-Grup çalışması
18 La bemol Majör, üç sesli akorun çeşitleri ve çevrimleri.Üç sesli okuma. Bireysel çalışma Düz anlatım
19 Fa minör diyatonik. 9/8’lik, 8/8’lik, 10/8’lik aksak ölçüler. Bireysel çalışma Düz anlatım
20 Fa minör kromatik.Üç sesli okuma. Bireysel çalışma Düz anlatım
21 Si Majör diyatonik. Bireysel çalışma Düz anlatım
22 Si Majör kromatik. Bireysel çalışma Düz anlatım
23 Sol diyez minör diyatonik Bireysel çalışma Düz anlatım
24 Sol diyez minör kromatik. Bireysel çalışma Düz anlatım
25 Re bemol Majör diyatonik. Fa anahtarı çalışmaları.-5’li ve +5’li akoru. Bireysel çalışma Düz anlatım
26 Re bemol Majör kromatik.Üç sesli okuma çalışmaları. Bireysel çalışma Düz anlatım-Grup çalışması
27 Si bemol minör diyatonik.Klasik dönem okuma parçaları. Bireysel çalışma Düz anlatım-Grup çalışması
28 Si bemol minör kromatik. Bireysel çalışma Düz anlatım
29 Tüm tonlarda çalışmalar. Bireysel çalışma Benzetim-Problem çözme
30 Tüm tonlarda çalışmalar. Bireysel çalışma Benzetim-Problem çözme
31 Yıl sonu sınavına hazırlık çalışmaları. Bireysel çalışma Benzetim-Problem çözme
32/33/34 Final Sınavı Değerlendirme Değerlendirme grafiği


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  A.LAVIGNAC,Solfege Des Solfeges Vol 2/A
 N.GALLON,Vıngt-cınq Leçons A Charter Superior.
 E.POZZOLİ,Solfeggi Cantati A 2Voci
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 0 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 0
2 2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. 4
3 3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 4
4 4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 0
5 5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 2
6 6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 3
7 7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 0
8 8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 0
9 9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 0
10 10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 5
11 11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. 0
12 12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 0
13 13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 0
14 14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 0
15 15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 0
16 16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 0
17 17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 3
18 18.Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 4 128
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 4 128
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 258
Toplam İş Yükü / 25 (s): 10.32
Dersin AKTS Kredisi: 10