|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ölçme Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP108 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Basit ölçme araçları ile ölçme işlemini kavrar Ölçek kavramını anlar ve birimleri arasındaki çevirme işlemlerini ayırt eder Mühendislik losyonu kazanır. Alan, uzunluk ve açı ölçme tekniklerini tarıma uyarlayabilir ve kendi alanına uygulayabilir. Topoğrafik yüzeyleri ayırt eder; plan-profil kavramı gelişir. Öğrendiği teknikleri bir başka alana uygulayabilir ve sonuçları irdeleyebilir Modern teknoloji ile tanışır. Yatay ve düşey gözleme yapan aletler arasında ayrım yapar, farklılıkları listeler ve kritik etme yetisi kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Basit ve gelişmiş ölçme aletlerini kullanarak yeryüzü üzerindeki arazi parçalarının biçim ve büyüklüklerinin ölçmek; plan ve haritalarını çizmek; enine ve boyuna profil hatlarını çıkarmak, kazı ve dolgu hesaplamalarını yapmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Basit ölçme aletleri ile yapılan yatay ölçmeler, dik inme-çıkma aletleri, küçük arazi parçalarının ölçüm yöntemleri (üçgenlere ayırma, ortoganal yöntem) plan çizimi, alan hesapları, aplikasyon, nivelman; nivelman işlerinde kullanılacak aletler, yatay mesafe ve yatay açı okumaları, yükseklik okumaları, profil ve yüzey nivelmanı, ölçmelerin kağıt üzerine geçirilmesi, plan üzerinden alan ölçmeleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Arazi ve derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ölçme bilgisinin tanımı, kapsamı, ölçme çeşitleri, ölçü birimleri, basit ölçme aletleri ve bunlarla yapılan işlemler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
2 |
Uzunluk ölçmeleri, uzunluk ölçmelerinin karşılaştırılması, ölçmelerde yapılan hatalar ve hata sınırları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
3 |
Dik inme ve dik çıkma işlemleri; basit araçlarla ve gönye ile prizmalarla yapılan işlemler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
4 |
Basit ölçme araçları ile yapılan işlemlerin arazide uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
5 |
Alanların ölçülmesi, çizgisel yöntemle alan ölçümü ve hesaplanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
6 |
Koordinat yöntemi ve karışık yöntemle alan ölçümü ve hesaplanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
7 |
Arazide alan ölçümünün uygulaması (uzunluk ölçümü, dik inme ve dik çıkma yöntemleri uygulanarak arazi ölçümü) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
8 |
Plan ölçeğinin değiştirilmesinde kullanılan yöntemler; planimetrenin tanıtılması, alan ölçümü ve uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
9 |
Yükseklik ölçme yöntemleri, nivelman aletlerinin tanıtımı, kontrolü ve düzeltilmesi, nivelman çeşitleri |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
10 |
Ara sınavı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
11 |
Nivelman çeşitleri: Nokta nivelmanı, profil nivelmanı ve yüzey nivelmanı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
12 |
Arazide nokta nivelmanı ile boyuna profil nivelmanın uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
13 |
Enine profil nivelmanı ve profillerin çizimi, yüzey nivelmanı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
14 |
Arazide yüzey nivelmanının uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
15 |
Teodolitin tanıtımı ve teodolitte hatalar ve bunların kontrolü ile düzeltilmesi; arazide uygulamalar |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
AYYILDIZ, M., 1999. Ölçme Bilgisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 550, Ders kitabı: 182
SONGU, C., ŞERBETÇİ, M., 2009. Ölçme Bilgisi. Cilt 1, Birsen Yayınevi, 297 s., ISBN: 9755113444
İNAL, C., ERDİ, A., YILDIZ, F., 2006. Topoğrafya: Ölçme Bilgisi. Nobel Kitabevi, 266 s., ISBN: 9789944770354
RUSSELL C. Brinker and Roy MINNICK, 1995.The surveying handbook. 2nd ed., Springer Science+Business Media Dordrecht
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
0 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
3 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
0 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
5 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
2 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
3 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
4 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
1 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
4 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
1 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
3 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
4 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|