|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dil Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS401 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dilin temel kavramlarını tanır Dilin toplumsal/kültürel içeriğini değerlendirir Dil ve düşünce ilşkisini kavrar Dile yönelik farklı görüşleri karşılaştırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal ve kültürel felsefenin ana problemlerini, iletişimin geçmiş ve günümüz gelişmelerini felsefi açıdan sorgulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Terim, dil, sembol, anlamın içeriği gibi kavramlar tanımlanacaktır. Varlık ile düşünce arasındaki bağlam, iletişimin boyutları, dilin işaretleri, kuramsal ve pragmatik sonuçları ve çağdaş dil kuramlarının analizini yapmak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-207 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dilin Kökeni Sorunu:
1.Mitolojik,kültürel/antropolojik görüşler |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
2 |
2. Empirist, rasyonalist ve evrimci görüşler |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Dil- düşünme ilişkisi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Dil- varlık ilişkisi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
İşaret (im)in doğası |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Dil ayrımları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Anlam Sorununa giriş |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
İdeci ve göndergeci anlayış |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Davranışçı ve Pragmatik anlayış |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Anlam- bağlam ilişkisi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Dil- iletişim ilişkisi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Çağdaş dil teorileri : Frege ve Russell |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Wittgenstein |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Carnap |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Taylan Altuğ; Dile Gelen Felsefe, YKY,.
Arda Denkel, Anlaşma: Anlatma ve Anlama, Boğaziçi Üni.Y. İstanbul, 1981
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
3 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
3 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
2 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
3 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|