Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Hareketler Sosyolojisi

Dersin Kodu : FGS310

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sosyal hareketler sosyolojisine ilişkin kavram ve kuramları kavrar.
Celali İsyanları, İslamcı Hareketler, Kürt Hareketi, Feminizm, Gençlik Hareketleri gibi tarihsel-deneysel olarak ortaya çıkmış belirli sosyal hareketleri inceleyebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bir toplumda ya da grupta değiştirme meydana getirmek veya değişmeyi engellemek üzere sürekli eylemde bulunan bir insan topluluğunu meydana getirdiği hareketleri sosyolojik olarak incelemek.

Dersin İçeriği : Sosyokültürel değişmenin üç yönü vardır: Kendiliğinden değişmeler, planlı değiştirmeler ve “sosyal hareketler”dir. Sosyal hareketler İşte bu dersin içeriği tarihsel ve toplumsal örnekler yardımıyla hangi sosyal koşulların ne tür ve ne biçim hareketlere yol açtığı incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse giriş ve dersin tanıtımı Hazırbulunuşluk düz anlatım, tartışma
2 Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı-1 Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
3 Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı-2 Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
4 Yeni Sosyal Hareketler Üzerine Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
5 Sosyal Hareketler Yaklaşımlar: Kolektif Davranış ve Göreli Yoksunluk. Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
6 Sosyal Hareketler Yaklaşımları: Kaynak Mobilizasyonu Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
7 Sosyal Hareketler Yaklaşımları: Kimlik Yönelimli Hareketler; Toplumdan Toplumsal Harekete Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı yoklama
9 Yeni Sosyal Hareketler: Kurumsal Politikanın Sınırlarının Zorlanması Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
10 Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
11 Kimlikler, Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
12 Tarihsel Aktörler Olarak Hareketler: Yeni sosyal hareketler ve sınıfla ilişkisi Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
13 kolektif kimlik, sosyal hareketler ve toplumun kendi kurumları Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
14 Yeni ve klasik Toplumsal Hareketlerin sentezi Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
15 Genel değerlendirme Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak düz anlatım, tartışma
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  -Aslan, Cahit (2007) “Sosyal Hareketler Sosyolojisi Ders Notları”, Balcalı-Adana
 Tükdoğan, Orhan, (1997), “Sosyal Hareketler Sosyolojisi”, İstanbul: Birleşik Yayıncılık.
 Çayır, Kenan (edt.), (1999), “Yeni Sosyal Hareketler”, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Coşar, Yakup (edt.), (1997), “Kamu Vicdanına Çağrı: Sivil İtaatsizlik”, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
 Fuentes, M., Frank, A. G., (1990), “Toplumsal hareketler üzerine on tez”, Çev.: A. Gürata ve T. Bora, Birikim Dergisi, sayı:16. sayfa: 29-41.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 1
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 5
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 2
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6