|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İktisat Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS204 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İktisat biliminin temel kavramlarını bilir. Ana iktisat teorilerini bilir. Ekonomi ile ilgili veri, istatistik ve makaleleri okur ve anlar. Ekonomi ile ilgili temel olgu ve oluşumlarla diğer toplumsal olgu ve oluşumlar arasındaki bağı anlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin temel amacı, ekonominin temel kavramlarını ve sosyal ve ekonomik sistemler arasındaki ilişkiyi anlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste ekonomik-toplumsal tarihi gelişim ile bunların sosyo-ekonomik teorileri tartışılmaktadır. Ekonomik olgu-olay hem ekonomik hem de sosyolojik çerçevede ele alınmakta; temel kavram ve yaklaşımları aktarılmaya çalışılmaktadır. Bu çerçevede üretim, bilişim, fayda, değer ve piyasa mekanizmaları gibi bazı süreçlerin analizi yapılmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin anlam ve önemi |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Ekonomi biliminin, iktisat sosyolojisinin öncüleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Üretim, üretim faktörleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
İhtiyaç, tüketim, arz-talep |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Mal, maliyet, değer, fiyat, ücret |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
İşbölümü, organizasyon, yönetim, işletme |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
İşbölümü, cinsiyet, yaş |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Esnek çalışma, özlük ve sosyal güvence |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Ekonomik eşitsizlikler, tabakalaşma ve sınıf |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Girişim, rekabet, patent |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Açık pazar, serbest piyasa, kartel, tekel |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Teknoloji, innovasyon, yenilik, kültür |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Kapitalizm, gelişme ve bağımlılık tartışmaları |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Küreselleşme |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu değerlendirmesi |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özgüven, Ali. (2001).İktisadi Düşünceler - Doktrinler ve Teoriler, Filiz Kitabevi.
A.Ü.Açıköğretim Fakültesi, (1986), İktisada Giriş, Hazırlayanlar: Tekin, C.; Han, E.; Heper, F.; Ataç, B., Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Unay, C. (1996), Makro Ekonomi, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
4 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
2 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
2 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
3 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
3 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
2 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|