Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : 19. Ve 20. Yy(çağdaş) Felsefe

Dersin Kodu : FGE333

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : 19. ve 20. yüzyıl felsefelerini birbirinden ayırt eder
Dönemin felsefi yaklaşımının tarih içindeki konumunu ortaya koyar
19. ve 20. yüzyıl filozoflarının görüşlerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : FGE204 17. Yy Ve 18. Yy. Felsefe

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : 19. ve 20. yüzyıldaki temel filozofları ve felsefi eğilimleri irdelemek.

Dersin İçeriği : Kant sonrası felsefede ortaya çıkan gelişmeler, bu yüzyılda ortaya çıkan önemli düşünürler (Fichte, Schelling, Hegel, Marx, Schopenhaur, Kierkegaard) ve sorunları üzerinde durulmakta, bu dönemdeki farklı eğilimler ve yönelişler ele alınmakta ve çağımız felsefesine etkileri bakımından incelenmektedir. Ayrıca çağdaş felsefe problemleri ve tartışmaları, fenomoloji (Husserl, Scheler), Emprisizim (Schlick, Carnap, Russell, Wittgenstein) ve Varoluşçuluk (Kierkegaard, Heidegger, Jaspers) gibiçağdaş felsefi akımlarının temelleri üzerinde eleştirel olarak incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 19.ve 20. yüzyılın felsefi kavramları Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
2 Fichte’nin “bilim öğretisi” kavramı Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
3 Fichte’nin etik anlayışı Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
4 Schelling’de olumsuz ve olumlu felsefe ayrımı ve sanat Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
5 Feuerbach Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
6 Hegel’de fenomenoloji ve felsefe anlayışı Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
7 Hegel’ de mantık ve ontoloji Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
8 Arasınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 Nietzsche ve Kierkegaard Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
10 Pragmatizm J.Stuart Mill J.Bentham Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
11 Husserl felsefesine giriş Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
12 Varoluşçuluk (J.P.Sartre, K.Jaspers) Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
13 Ontolojinin yenilenmesi: Heidegger Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
14 Derrida ve Dekonstrüksiyon Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
15 Çağdaş felsefede yönelimler Uygun kaynaklar çalışılacak Anlatım-tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  West, David, (2005). Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, Çev. Ahmet Cevizci, İstanbul: Paradigma Yayınları.
 Bachanski, I., (1982), Çağdaş Avrupa Felsefesi, Çev.: S. Rıfat Kırkoğlu, İstanbul: Yazko Yayınları,
Diğer Kaynaklar  Akarsu, Bedia, (1994), Çağdaş Felsefe, İstanbul: İnkılap Kitabevi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 2
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 2
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 2
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5