|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
19. Ve 20. Yy(çağdaş) Felsefe |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE333 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
19. ve 20. yüzyıl felsefelerini birbirinden ayırt eder Dönemin felsefi yaklaşımının tarih içindeki konumunu ortaya koyar 19. ve 20. yüzyıl filozoflarının görüşlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FGE204 17. Yy Ve 18. Yy. Felsefe
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
19. ve 20. yüzyıldaki temel filozofları ve felsefi eğilimleri irdelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kant sonrası felsefede ortaya çıkan gelişmeler, bu yüzyılda ortaya çıkan önemli düşünürler (Fichte, Schelling, Hegel, Marx, Schopenhaur, Kierkegaard) ve sorunları üzerinde durulmakta, bu dönemdeki farklı eğilimler ve yönelişler ele alınmakta ve çağımız felsefesine etkileri bakımından incelenmektedir.
Ayrıca çağdaş felsefe problemleri ve tartışmaları, fenomoloji (Husserl, Scheler), Emprisizim (Schlick, Carnap, Russell, Wittgenstein) ve Varoluşçuluk (Kierkegaard, Heidegger, Jaspers) gibiçağdaş felsefi akımlarının temelleri üzerinde eleştirel olarak incelenecektir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-204 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
19.ve 20. yüzyılın felsefi kavramları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
2 |
Fichte’nin “bilim öğretisi” kavramı |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Fichte’nin etik anlayışı |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Schelling’de olumsuz ve olumlu felsefe ayrımı ve sanat |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Feuerbach |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Hegel’de fenomenoloji ve felsefe anlayışı |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Hegel’ de mantık ve ontoloji |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Nietzsche ve Kierkegaard |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Pragmatizm J.Stuart Mill J.Bentham |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Husserl felsefesine giriş |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Varoluşçuluk (J.P.Sartre, K.Jaspers) |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Ontolojinin yenilenmesi: Heidegger |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Derrida ve Dekonstrüksiyon |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Çağdaş felsefede yönelimler |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
West, David, (2005). Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, Çev. Ahmet Cevizci, İstanbul: Paradigma Yayınları.
Bachanski, I., (1982), Çağdaş Avrupa Felsefesi, Çev.: S. Rıfat Kırkoğlu, İstanbul: Yazko Yayınları,
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Akarsu, Bedia, (1994), Çağdaş Felsefe, İstanbul: İnkılap Kitabevi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
3 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
2 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
4 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
2 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
3 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
2 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|