Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yöntembilim Ve Araştırma Teknikleri I

Dersin Kodu : FGE331

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimlerı sınıflar; çeşitli bilgi türleri ile bilimin ilişkisi ve sınırlarını bilir.
Deneysel bilimleri, bilimsel araştırma ve yöntemin temel ilkelerini bilir.
Temel bilimsel amaçlı soru ile uygulama amaçlı çalışmaların ilişkisinin kurar.
Kuram ve mevcut araştırmalardan yararlanarak bir problemi araştırma problemine dönüştürür.
Araştırma sorununu soru ve hipotezler halinde ifade eder
Araştırma modellerini bilir; araştırmaları sınıflayabilir.
Veri toplama tekniklerini (deneme, içerik çözümlemesi, gözlem, sorma) tanır ve araştırma sorusuna uygun teknikleri seçer.
Evren ve örneklem tekniklerini bilir ve uygun örnekleme tekniklerini seçer.
Veri toplar ve kodlar, basit betimsel istatistiklerle veri tablolama ve analizi yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin ana amacı, sosyal bilim ve kavramları için metodolojiyi öğretmek.

Dersin İçeriği : Bilimsel tutum ve bilimsel yöntemle ilgili anlayışın geliştirilmesi, farklı sosyal araştırma tekniklerinin tanıtılması, bilimsel bilgi toplama sürecinin başından sonuna kadar tüm aşamalarındaki ilkelerin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilgi ile yaşamın ilişkisi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
2 Bilgi türleri, bilimler sınıflaması; çeşitli bilgi türleri ile bilimin ilişkisi ve sınırları Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
3 Deneysel bilimler, bilimsel araştırma ve yöntemin temel ilkeleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
4 Araştırma model ve türleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
5 Problem ve amaçların oluşturulması Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
6 Değişken ve değişken türleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
7 Ölçme ve ölçüm düzeyleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
8 Önem, sayıltı ve sınırlılıklar Verilen araştırma çalışması tamamlanacak Anlatım-tartışma-grup çalışması
9 Veri ve veri toplama teknikleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
10 Deneme modelleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
11 Gözlem ve belge inceleme Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
12 Sorma teknikleri (anket ve görüşme) Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
13 Evren ve örneklem Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
14 Tablolama ve basit betimsel analizler Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
15 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav
16/17 - - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Karasar, Niyazi (1991), Bilimsel Araştırma Yöntemleri - Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara.
 Sencer, Muzaffer (1989), Toplum Bilimlerinde Yöntem. İstanbul:Beta Yayınları.
 Mayring, P. (2000), Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev: Gümüş, A., Durgun, M.S) Adana: Baki.
Diğer Kaynaklar  Gökçe, Birsen (1988), Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara:Savaş Yayınları
 Duverger, Maurice (1980), Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara: Bilgi.
 Özgüven, İ.E. (1995), Psikolojik Testler. Ankara:Hacettepe.
 Kromrey, Helmut (1991), Empirische Sazialforschung. Opladen:Leske/Budrich.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 1 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 2
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 2
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 3
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 5
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 2
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3