|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dış Politikası |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 411 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HARUN ARIKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk Dış Politikasının tarihsel ve kurumsal gelişimini eleştirel bir bakış açısıyla açıklar. Türk Dış Politikasındaki değişimleri uluslararası ve bölgesel konjonktürel gelişmeler ışığında analiz etme becerisi geliştirir. Türkiye´nin uluslararası ve bölgesel sistem içerisindeki aktörlerle ilişkilerini açıklayabilme becerisi kazandır. Dış politika yapım süreci ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgi birikimi kazandırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı çağdaş ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak Cumhuriyet´in kuruluşundan günümüze kadar Türk Dış Politikasının temel ilkelerini ve Türk Dış Politikasındaki değişimleri analiz etmektir. Bu bağlamda, dersin ana amaçlarından birisi öğrencilere Türk Dış Politikası ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgi birikimini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, öğrencilere, Cumhuriyet´in kuruluşundan günümüze Türk dış politikasının temel prensiplerini ve dinamiklerini tanıtır. Ayrıca, Kıbrıs, AB ve Türkiye-Yunanistan arasındaki ikili sorunlar gibi Türkiye´nin temel dış politika konularının bir analizini sunar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İ.İ.B.F. Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk Dış Politikasının Kuramsal Çerçevesi ve Uygulanması |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Türk Dış Politikası: 1923-1945 |
Kaynak Okuma, odev |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Türk Dış Politikası: 1945-1990 |
Kaynak Okuma, odev |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Türk Dış Politikası: 1990-2010 |
Kaynak Okuma, odev |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- ABD İlişkileri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- AB İlişkileri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- NATO İlişkileri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
9 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Rusya İlişkileri |
Kaynak Okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
10 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Yunanistan İlişkileri |
Kaynak Okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
11 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Kafkasya ve Orta Asya İlişkileri |
Kaynak Okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
12 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Ortadoğu |
Kaynak Okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
13 |
Soğuk Savaş Dönemi Türkiye- Balkanlar |
Kaynak Okuma, sunum hazırlama |
Düz anlatım, tartışma ve sunum |
|
14 |
Genel Değerlendirme |
Odev |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Faruk Sönmezoğlu (Der.), Türk Dış Politikasının Analizi, 3. Baskı, İstanbul: Der Yayınları 2004.
Faruk Sönmezoğlu, II. Dünya Savaşından Günümüze Türk Dış Politikası, İstanbul: Der Yayınları.
Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt I (1919-1980), İstanbul: İletişim Yayınları, 2001.
Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cİlt II (1980-2001), İstanbul: İletişim Yayınları, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
5 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
2 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
5 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
5 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
4 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
2 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
3 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
4 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
1 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|