|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yaban Hayatı |
|
Dersin Kodu |
: |
P 340 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yaban hayatı konusunda temel kavramları öğrenmek. Araştırma yöntemleri hakkında bilgi edinmek. Veri toplama teknikleri hakkında bilgi edinmek. Koruma biyolojisi hakkında bilgi edinmek. Yaban hayatı yönetiminde hedef ve eylemler konusunda örnek çalışmaları incelemek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere yaban hayatı temel kavram ve araştırma yöntemlerini sunmak, veri toplama teknikleri ve koruma biyolojisi hakkında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bölgedeki yaban hayatı türleri ve habitatlar.
Kuş ekolojisi.
Kuş türleri ve populasyonları ile bunların izlenmesi ve araştırılması.
Arazi çalışmalarının planlanması ve tasarımı.
Arazi çalışmalarının yürütülmesi ve veri toplama.
Yaban hayatı yönetiminde hedef ve eylemler: örnek çalışmalar
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yaban hayatı konusunda temel kavramlar. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
2 |
Hayvan sistematiğine giriş. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
3 |
Bölgedeki yaban hayatı türleri ve habitatlar. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
4 |
Kuş ekolojisi ve kuş türlerinin tanınması. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
5 |
Kuş türleri ve populasyonları ile bunların izlenmesi ve araştırılması. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
6 |
Araştırma yöntemleri. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
7 |
Ara Sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
- |
|
8 |
Arazi çalışmalarının planlanması ve tasarımı. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
9 |
Arazi çalışması. |
İnceleme alanı ile ilgili bilgi toplamak |
Power Point Sunumu |
|
10 |
Arazi çalışması. |
İnceleme alanı ile ilgili bilgi toplamak |
Power Point Sunumu |
|
11 |
Veri toplama teknikleri. |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
12 |
Koruma biyolojisi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
13 |
Yaban hayatı yönetiminde hedef ve eylemler: örnek çalışmalar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
14 |
Yaban hayatı yönetimine halkın katılımı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
15 |
Yaban hayatı yönetimine halkın katılımı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Akçakaya H.R, Burgman M.A., Ginzburg L. R., 1999 Applied Population Ecology, Applied Biomathematics, Setauket, New York
FAO, 1997. Wildlife and Protected Area Management. Rome
McCullough, D. R., 1992. Wildlife 2000: Populations. Elsevier, London
Kiss, A., 1990. Living with wildlife: Wildlife Resource Management with Local Participation. World Bank, Washington, DC
Oğurlu. İ. 2007; Yaban Hayati Ekolojisi, SDÜ Yayınları, No 19, Isparta
Yılmaz, K.T., S. Berberoğlu, H. Çakan, H. Alphan, Y. İzcankurtaran, (2006). Kazanlı Kıyı Kumullarında Koruma Öncelikli Alan Kullanım Planlaması ve Eğitim Programı Uygulaması. TUBITAK / YDABAG-101Y0138.
Yılmaz, K.T., S. Berberoğlu, T. Szekely, Ö. Kutlu, (2004).Çukurova Deltası Sulak Alan Sisteminde Habitat Sınıflaması Yardımıyla Kuş Populasyonlarının Saptanması. TÜBİTAK / YDABAG-100Y091
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yılmaz, K.T., Kosztolanyi A., Alphan, H., Çevik, C., Çakan, H., Kapur, S., 2011. Tuz Gölü Lagünü ve Bağlantılı Sulak Alan Ekosisteminde Kıyı Habitatlarının Kısa Dönemli İzlenmesi, TÜBİTAK 108Y329/ÇAYDAG
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
4 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
0 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
0 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
1 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
1 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
0 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
2 |
30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|