|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kentsel Peyzaj Planlama |
|
Dersin Kodu |
: |
P 335 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kentsel peyzaj planlamanın kapsamı ve temel kavramları öğrenmek. Kentsel açık-yeşil alan planlamasının amaç ve yöntemlerini öğrenmek. Çevre Düzeni Planı ve peyzaj planlama ilişkisini kurabilmek. Ekolojik kent planlama örneklerini ve kalite standartlarını öğrenmek. Kent peyzajının planlanması çerçevesinde, doğal kaynak yönetimi için alan kullanım uygunluğunun belirlemesine yönelik planlama önerisi geliştirmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere Kentsel Peyzaj Planlamanın temel kavram ve uygulamalarını sunmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kentsel peyzaj planlamanın kapsamı ve temel kavramlar.
Kentsel peyzaj planlamanın temel hedefleri.
Kentsel açık-yeşil alanların sınıflandırılması; kent ormanları, kent parkları, avlu ve bahçeler.
Kent ekosistemi ve biyotop haritalama.
Kent vejetasyonu ve florası.
Kentsel açık-yeşil alan planlaması ve araçlar: yeşil kuşaklar, kent ormanları, kent parkları. Ekolojik kent planlama örneklerini ve kalite standartlarını.
Çevre Düzeni Planı ve peyzaj planlama ilişkisi.
Kent peyzajının yönetimi için alan kullanım uygunluğunun belirlemesine yönelik planlama önerisi: Grup çalışması.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kentsel peyzaj planlamanın kapsamı ve temel kavramlar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
2 |
Peyzajların oluşum ve kullanım niteliği yönünden sınıflandırılması |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
3 |
Kentsel açık-yeşil alanlar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
4 |
Kentsel peyzaj planlamanın temel hedefleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
5 |
Adana Kenti Örneği |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
6 |
Kent ekosisteminin korunması: Kentsel Biyotop Envanteri (KBE) |
İnceleme alanı ile ilgili bilgi toplamak |
Power Point Sunumu |
|
7 |
Ara Sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
- |
|
8 |
Kent florası ve vejetasyonu |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
9 |
KBE’ nin imar planlamaya aktarılması: Peyzaj Planı-Çevre Düzeni Planı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
10 |
Kentsel peyzaj planlamada araçlar: yeşil kuşaklar, kent ormanları, kent parkları |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
11 |
Dünyadan uygulama örnekleri: EKO-Kentler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
12 |
Kent peyzajının yönetimi için alan kullanım uygunluğunun belirlemesi: Kullanım Uygunluğu Analizi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
13 |
Örnek çalışma kapsamında veri analizi ve sonuçların tematik haritalar ile sunumu |
Planlama alanı ile ilgili veri analizi |
Power Point Sunumu |
|
14 |
Veri sentezi ve plan kararlarının sunulması |
Plan önerisinin hazırlanması ve sunumu |
Power Point Sunumu |
|
15 |
Veri sentezi ve plan kararlarının sunulması |
Plan önerisinin hazırlanması ve sunumu |
Power Point Sunumu |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Altan, T., E. Bierhals , K.T. Yılmaz, 1988.Biyotop Haritalama. ÇÜZF Yardımcı Ders Kitabı, No: 14, 82 s., Adana.
2. Laurie, I. C. (Ed.), 1979. Nature in Cities. The Natural Environment in the Design and Development of Urban Green Space. John Wiley&Sons.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1.T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, 2009. Kentleşme Şurası 2009 Komisyon Raporları, Ankara
2. T.C. Adana İl Özel İdaresi 1/100.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı (2008)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
1 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
0 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
1 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
1 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
4 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
3 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
2 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
0 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
3 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
0 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|