|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Turizm Ve Rekreasyon Alan Planlaması |
|
Dersin Kodu |
: |
P 326 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ALPHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Turizm, rekreasyon ve boş zaman kavramlarının ortak ve ayırıcı yanları hakkında bilgi sahibi olmak Turizm ve rekreasyonu belirleyen ekonomik, sosyal ve kültürel faktörler ile ekolojik faktörler ve peyzajlar arasındaki ilişkiyi kavrayarak, bunlar arasındaki ilişki ağını bir planlama girdisi olarak algılayabilmek Turizm faaliyetleri için planlama kriter, araç ve yöntemlerini kavramış olmak ve bunları sayısal planlama verileri haline dönüştürebilmek Turizme hizmet eden doğal ve kültürel kaynakların taşıma kapasitelerini ölçme ve değerlendirme becerilerine sahip olmak Bilgi teknolojilerinin turizm ve rekreasyon planlamasındaki işlevini ve temel kullanım alanlarını öğrenmiş olmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çevre üzerinde önemli değiştirici etkileri olan bir kullanım alanı olarak turizm kavramını belirleyen ekonomik, sosyal, kültürel ve ekolojik özelliklerin ortaya konması, bu temelde kaynakların devamlılığını nitel ve nicel göstergeler yardımı ile tesis edecek araç ve yöntemlerin aktarılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Boş zaman, rekreasyon ve turizm kavramlarının tanımlanması. Turizmin gelişme eğilimleri ve çevre kaynakları arasındaki ilişki. Turizmi gelişimini etkileyen doğal ve sosyal altyapı . Turizmin çevre kaynakları üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri Kaynaklarının kullanımı açısından değerlendirilmesi. Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir gelişme ve turizm ilişkileri. Turist ve yerel halkın çevreyi ve çevre kaynaklarını algılama biçimi ve sürdürülebilir turizm. Turizmin sürdürülebilir olmasını gerektiren nedenler. Sürdürülebilir turizmin başarıya ulaşmasındaki ölçütler. Sürdürülebilir turizm uygulamalarından elde edilen sonuçların değerlendirilmesi. Turizmde taşıma kapasitesi. Doğal ve kültürel çevre kaynaklarının korunmasına yönelik turizm planlaması. Çevresel ve sosyal konuların turizm planlamasına entegrasyonu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Boş zaman, rekreasyon ve turizm kavramlarının tanımlanması |
Yok |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
2 |
Turizmin gelişme eğilimleri ve çevre kaynakları arasındaki ilişki |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
3 |
Turizmi gelişimini etkileyen doğal ve sosyal altyapı
Turizmin çevre kaynakları üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri Kaynaklarının kullanımı açısından değerlendirilmesi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
4 |
Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir gelişme ve turizm ilişkileri. Turist ve yerel halkın çevreyi ve çevre kaynaklarını algılama biçimi ve sürdürülebilir turizm |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
5 |
Turizmin sürdürülebilir olmasını gerektiren nedenler
Sürdürülebilir turizmin başarıya ulaşmasındaki ölçütler
|
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
6 |
Sürdürülebilir turizm uygulamalarından elde edilen sonuçların değerlendirilmesi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
7 |
Turizmde taşıma kapasitesi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
8 |
Doğal ve kültürel çevre kaynaklarının korunmasına yönelik turizm planlaması |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
9 |
Çevresel ve sosyal konuların turizm planlamasına entegrasyonu |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
10 |
Arasınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
yazılı sınav |
|
11 |
Ekoturizm: Kuramsal çerçeve, uygulamalar, ekoturizmin ekonomik etkisi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
12 |
Turizm ve rekreasyon kaynaklarının değerlendirilmesi ve izlenmesinde kullanılan yöntemler |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
13 |
Örnek çalışmalar |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
14 |
Mikro Projelerin Sunumu |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
15 |
Mikro Projelerin Sunumu |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Turner, T., Landscape Planning and Environmental Impact Design, UCL Pres, 426P, 1998
Seppelt, R., Computer-Based Environmental Management, Wiley-WCH, 278P, 2003
Chiras, Daniel D., et al. Natural Resource Conservation: Management for a Sustainable Future. 2001. ISBN: 0130333980
Atchia, Michael. Environmental management :issues and solutions Wiley, Chichester, Wes, 1995
Lerche, I., Paleologos, E., Environmental Risk Analysis. McGraw-Hill Professional, 421 P , 2001
Alphan, H. (Turizm ve Rekreasyon Alan Planlaması Basılmamış Ders notları)
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
4 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
5 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
4 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
4 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
4 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
4 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
3 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
4 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
3 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
4 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
1 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
1 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
4 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
4 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|